Twinkle | Digital Commerce

Shazam herkent nu ook producten

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:04

Muziekherkenningsapp Shazam breidt uit met een tool voor image recognition. Daarmee kunnen consumenten fysieke productafbeeldingen van merken scannen en het item digitaal kopen. Target is één van de eerste partners die de functie gebruikt.

Shazam maakt het voor consumenten mogelijk om producten uit papieren Target-advertenties en tv-reclames van Target te scannen, schrijft Retail Week. Alles met een Shazam-logo of een QR-code is scanbaar. Vervolgens krijgt de gebruiker een productpagina op Target.com te zien waar hij het gezochte artikel kan aanschaffen. Ook biedt Target via Shazam’s functie speciale aanbiedingen aan klanten.

Boohoo en Walt Disney
Target is niet de enige speler die Shazam’s nieuwste tool uitprobeert. Modewebwinkel Boohoo.com past de app toe in printcampagnes en straatadvertenties. Ook Walt Disney en The Wall Street Journal experimenteren met Shazam.

Kleding van tv-sterren
Shazam toonde in 2013 al interesse in het scannen van tv-programma’s en reclames. Het moest volgens het bedrijf mogelijk worden om de kleding van tv-sterren te herkennen, zodat consumenten deze online konden kopen. ‘Een spotje van 30 seconden kan bij ons met één klik worden verlengd tot drie minuten brand engagement. Het aantal mogelijkheden zal alleen maar toenemen’, zei ceo Andrew Fisher destijds.