Dinsdag 9 juni 2015

3137 keer gelezen1 x gereageerd

‘Same day delivery kan niet uit’

‘Same day delivery kan niet uit’

Verschillende Amerikaanse bedrijven deden ervaring op met same day delivery. Sucharita Mulpuru, analist bij Forrester Research, kent eigenlijk geen geslaagde voorbeelden. ‘Het is niet rendabel te krijgen. Amazon lijdt er verlies op, Google ook, eBay is ermee gestopt.’

Dat zei de bekende Amerikaanse e-commerce deskundige vanmiddag in de US Track op de Global E-commerce Summit. Ze vertelde dat de fulfilmentkosten voor veel Amerikaanse online retailers oplopen; consumenten verwachten steeds snellere en betere levering, maar ze zijn niet bereid daar voor te betalen. De United States Postal Service (USPS) leidt grote verliezen, maakte Mulpuru duidelijk.

Het zijn technologiebedrijven als Amazon, Google en eBay die werk hebben gemaakt van same day delivery in de VS. Die laatste partij is alweer gestopt met eBay Now. ‘En het is geen vraag of die andere partijen er verlies op lijden. Het is niet sustainable.’

Endless aisle
Retailers kunnen hun geld beter anders besteden, hield Mulpuru haar publiek voor. Ze noemde drie oplossingen waarmee multichannelretailers zowel hun klanten áls zichzelf meerwaarde kunnen bieden. Het ontsluiten van extra online assortiment op de winkelvloer, al dan niet van externe partijen, is de eerste. Endless aisle, wordt dat genoemd in de VS. ‘Het kanaalconflict speelt niet meer bij retailers’, aldus Mulpuru. ‘Merken kunnen hun assortiment online ontsluiten op de vloer van fysieke winkeliers. Dat zullen we in de VS steeds meer gaan zien.’

Click & collect
Beter dan in razendsnelle bezorging (onder de kostprijs), kunnen retailers met winkels investeren in afhaalopties. Flexibele click & collect is de tweede oplossing die Mulpuru vanochtend noemde, waarbij ze wees op de opkomst van warehouse pick-ups en de opkomst van afhaalpunten buiten de eigen winkels van retailers.

Ship from store
Tenslotte ziet Mulpuru veel toekomst in ‘ship from store’, het verzenden van online bestellingen vanuit winkels. ‘Ongelooflijk kosteneffectief’ kan het zijn volgens de analiste, ‘maar dan moeten retailers wel gebruik maken van de juiste algoritmes’.
 
NB: In het laatste nummer van Twinkle (5-2015) vindt u een artikel over een recent rapport van Sucharita Mulpuru: The Future of Shopping.

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Fulfilment (Logistiek)
- Pakketverzending (Logistiek)
- Post- en pakketverzenders (Logistiek)
- Verzendkosten (Logistiek)
- Voorraadbeheer (Logistiek)



Er is op dit moment 1 reactie gegeven op:
‘Same day delivery kan niet uit’
  1. Jeroen Bos op dinsdag 9 juni, 2015 om 17:29
    www.ecommerceresult.com

    Erg éénzijdig belicht verhaal. De partijen die het in NL inzetten kopen de dienst in en de klant betaald deze extra service. Hoe dichter je met je logistieke operatie op de klant zit, des te kosten efficienter. Leveringen vanuit lokale vestigingen zijn in NL juist lastiger omdat er minder ruimte is in bestaande panden om dit efficient te doen. De klant beslist nu eenmaal waar, wanneer en hoe hij koopt en het in ontvangst neemt of retourneert. Hoe meer de aansluiting gevonden wordt bij de wensen van de klant, hoe hoger de klanttevredenheid, loyaliteit en klantwaarde.


Laat een reactie achter:
 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.