Twinkle | Digital Commerce

‘Same day delivery kan niet uit’

2017-11-11
180101
  • 1:43

Verschillende Amerikaanse bedrijven deden ervaring op met same day delivery. Sucharita Mulpuru, analist bij Forrester Research, kent eigenlijk geen geslaagde voorbeelden. ‘Het is niet rendabel te krijgen. Amazon lijdt er verlies op, Google ook, eBay is ermee gestopt.’

Dat zei de bekende Amerikaanse e-commerce deskundige vanmiddag in de US Track op de Global E-commerce Summit. Ze vertelde dat de fulfilmentkosten voor veel Amerikaanse online retailers oplopen; consumenten verwachten steeds snellere en betere levering, maar ze zijn niet bereid daar voor te betalen. De United States Postal Service (USPS) leidt grote verliezen, maakte Mulpuru duidelijk.

Het zijn technologiebedrijven als Amazon, Google en eBay die werk hebben gemaakt van same day delivery in de VS. Die laatste partij is alweer gestopt met eBay Now. ‘En het is geen vraag of die andere partijen er verlies op lijden. Het is niet sustainable.’

Endless aisle
Retailers kunnen hun geld beter anders besteden, hield Mulpuru haar publiek voor. Ze noemde drie oplossingen waarmee multichannelretailers zowel hun klanten áls zichzelf meerwaarde kunnen bieden. Het ontsluiten van extra online assortiment op de winkelvloer, al dan niet van externe partijen, is de eerste. Endless aisle, wordt dat genoemd in de VS. ‘Het kanaalconflict speelt niet meer bij retailers’, aldus Mulpuru. ‘Merken kunnen hun assortiment online ontsluiten op de vloer van fysieke winkeliers. Dat zullen we in de VS steeds meer gaan zien.’

Click & collect
Beter dan in razendsnelle bezorging (onder de kostprijs), kunnen retailers met winkels investeren in afhaalopties. Flexibele click & collect is de tweede oplossing die Mulpuru vanochtend noemde, waarbij ze wees op de opkomst van warehouse pick-ups en de opkomst van afhaalpunten buiten de eigen winkels van retailers.

Ship from store
Tenslotte ziet Mulpuru veel toekomst in ‘ship from store’, het verzenden van online bestellingen vanuit winkels. ‘Ongelooflijk kosteneffectief’ kan het zijn volgens de analiste, ‘maar dan moeten retailers wel gebruik maken van de juiste algoritmes’.
 
NB: In het laatste nummer van Twinkle (5-2015) vindt u een artikel over een recent rapport van Sucharita Mulpuru: The Future of Shopping.