Twinkle | Digital Commerce

Pinterest maakt koopknop concreter

2017-05-27
180101
  • 1:20

Pinterest heeft de eerste concrete ideeën voor een koopknop gepresenteerd. Het bedrijf ziet toekomst in samenwerkingen met zowel retailers als (online) food ondernemingen voor de connectie met de buy button.

Pinterest presenteerde een maand nadat het zijn gebruikersdata vrijgaf aan ontwikkelaars een aantal concepten voor de koopknop tijdens een conferentie van Techcrunch. Hoofd partnerships bij het bedrijf, Tim Kendall, liet zien wat zijn ontwikkelaars mogelijk kunnen maken met een buy button. Het gaat hierbij om concrete ideeën, niet om al gerealiseerde knoppen.

Ingrediënten bezorgen
Pinterest wil het bijvoorbeeld mogelijk maken om meerdere producten tegelijk aan te schaffen. Zo ziet het bedrijf kansen voor het kopen van de ingrediënten voor een kookrecept via de knop ‘Get ingredients delivered’. De button leidt de gebruiker naar de webwinkel of app van de verkoper.

Bron: Techcrunch.

Connectie met Amazon
Ook visualiseert Kendall een knop op Pinterest waarmee consumenten een product aan de wish list van Amazon kunnen toevoegen. Door op de knop te klikken komen zij in de Amazon-app of op Amazon.com om dit opgeslagen product te kopen.

Kopen in Pinterest
De gepresenteerde ideeën verschillen met het concept voor een koopknop waarover bronnen van nieuwssite Recode in februari spraken. Zij vertelden dat Pinterest gebruikers binnen in het platform wil laten kopen, terwijl de visualisaties van Kendall allemaal over winkelen buiten Pinterest gaat.

Amazon Stream
Amazon lanceerde onlangs in stilte een eigen Pinterest-achtig platform waarop het producten afbeeldt met bijbehorende prijs en ‘save’-knop. De pagina met de naam Stream biedt niet direct een koopoptie voor klanten en lijkt meer ter inspiratie te zijn opgezet.