In juli moet het eerste pakje de weg door het nieuwe geautomatiseerde distributiecentrum van Wehkamp maken. Andries van Daalen, programmadirecteur van RFS Holland Holding, legt uit hoe 200 duizend items per dag straks moeten worden verwerkt bij de retailer.
‘Wehkamp heeft altijd zijn fulfilment zelf gedaan en dat wilden we graag zo houden’, vertelt Van Daalen vandaag aan een volle zaal tijdens Logistiek & E-commerce in Almere. ‘We wilden 8 hectare grond gebruiken en 3 hectare voor latere uitbreiding reserveren. De meeste items moeten straks beschikbaar komen voor same day delivery, dus onze logistiek partner DHL moet gemakkelijk bij ons nieuwe dc kunnen komen. De keuze viel uiteindelijk op een locatie in Zwolle.’
Eén persoon
Producten worden slechts op één locatie in de fulfilmentroute aangeraakt door een persoon. Van Daalen: ‘Het systeem haalt de juiste magazijnbak met het product uit het dc, waarna het aankomt in het pickstation. Een persoon legt het item dan in een kartonnen verzenddoos, die speciaal door het systeem beschikbaar is gesteld voor de bestelling van die ene klant. De grootte van de doos wordt namelijk afgestemd op het volume van de producten in de order.’
Retouren
Uiteindelijk komt de bestelling dan nog dezelfde dag bij de klant aan. Ook voor retouren wil Wehkamp een belofte waarmaken aan klanten; binnen drie dagen na het terugsturen van een artikel moet de klant zijn geld terug hebben. ‘Ons magazijn moet hiervoor zorgen’, zegt Van Daalen. ‘We zijn dit nu allemaal aan het testen, om binnenkort te starten vanuit Zwolle. Het dc in Dedemsvaart moet in december leeg zijn. We blijven onze grote producten uit het magazijn in Maurik bezorgen.’
Bezorgen op zondag
Ondanks de grote ambities in same day delivery, ziet Van Daalen momenteel niets in bezorgen op zondag. ‘We willen deze ontwikkeling even afwachten. We zien nu geen directe behoefte bij onze klant, dus dan hoeft het niet van ons.’
Interessant ! Onze klanten maken juist zeer veel gebruik van zondaglevering en voor Same Day zijn klanten juist niet bereid bij te betalen. Dus ben benieuwd wat jullie pricing dan wordt en hoe dat uit gaat pakken.....
Prachtig gebouw! We zijn vol trots dat wij hier de Bestratingsmaterialen mochten leveren. Tegels en klinkers met de juiste uitstraling, aansluitend bij het pand.
Als hoofdaannemer voor de logistieke inrichting zijn we vanuit KNAPP natuurlijk bijzonder trots op dit mega-project.
Van belang is echter ook dat het hier een bewezen concept betreft wat we ook inzetten in de Benelux bij klanten die 3000-4000 stuks per dag versturen ipv 200.000. Dus zeer schaalbaar en flexiebel!