Twinkle | Digital Commerce

Nederlandse Franchise Code: maak afspraken over e-commerce

2017-11-08
180101
  • 1:21

Franchisegevers en -nemers hebben vandaag een concept voor een Nederlandse Franchise Code gepresenteerd. In het concept, dat ter consultatie voorligt bij betrokken partijen, staat dat afspraken over e-commerce standaard moeten worden opgenomen in overeenkomsten.

Retailorganisaties liggen geregeld overhoop met franchisers, onder andere op het gebied van online verkoop. Franchisegevers willen bijvoorbeeld niet dat winkeliers op eigen houtje online gaan verkopen, franchisers willen graag meedelen in de centrale webwinkelomzet. Deze en andere discussiepunten leidden de afgelopen jaren tot strubbelingen bij onder andere Albert Heijn en Hema.

Zelfregulering met geschillenbeslechting
De Nederlandse Franchise Code moet voorzien in zelfregulering (met straks ook geschillenbeslechting), waardoor wet- en regelgeving achterwege kan blijven. De afgelopen maanden is door een schrijfcommissie met vertegenwoordigers van zowel franchisegevers als franchisenemers gewerkt aan de conceptcode (pdf), onder coördinatie van het ministerie van Economische Zaken. De Europese Erecode voor Franchising was hierbij een belangrijk uitgangspunt, aldus de Nederlandse Franchise Vereniging.

Afspraken over e-commerce
Duidelijke, niet eenzijdig te wijzigen afspraken over e-commerce activiteiten moeten voortaan standaard in een franchiseovereenkomst staan. Het behoort tot de ‘essentiële bepalingen’ van zo’n overeenkomst, staat in het concept (hoofdstuk 4.6). In de voorlopige code staat niets over wat betrokkenen wel en niet mogen afspreken op dit punt, bijvoorbeeld over de verdeling van online omzet.

Onwenselijk
‘Internet is een kanaal dat bij een franchiseformule hoort’, staat wel in de toelichting te lezen. ‘Het eenzijdig ontwikkelen en exploiteren van fysieke en/of digitale afgeleide of secundaire formules (co-branding) die direct concurreren met de bestaande franchisenemers is onwenselijk.’

Lees ook: