Nederlandse consumenten kochten in de eerste drie maanden van dit jaar voor 4,4 miljard euro online. Dat is 16 procent meer dan in het eerste kwartaal van 2014. Het aantal online transacties nam harder toe, met 19 procent. Nederlanders doen makkelijker kleinere aankopen online.
Dat blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor. Het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland wordt in opdracht van Thuiswinkel.org en met sponsorgeld van PostNL uitgevoerd door GfK.
Bestaande webshoppers kopen vaker
In de eerste maanden van dit jaar deed 78 procent van de Nederlanders vanaf 15 jaar een aankoop online, ofwel 10,9 miljoen mensen. De online koperspopulatie is in een jaar tijd met 4 procent gegroeid. De toename van de bestedingen is vooral te danken aan de sterk groeiende uitgaven van bestaande webshoppers. Zij kopen vaker online, tegen een bonbedrag dat iets lager is komen te liggen.
De verklaring lijkt te liggen in het feit dat drempels om online te kopen steeds kleiner worden. Veel webwinkeliers hebben het aantal verzendopties (zoals in de avond, op maandag of zondag) bijvoorbeeld uitgebreid, waarmee webshoppers producten sneller in huis hebben en een volgende keer weer makkelijker tot een internetaankoop overgaan. ‘Online is booming’ , concludeert Thuiswinkel.org in een bericht over de nieuwe cijfers.
Een op de vijf euro online besteed
Volgens de gebruikte definitie werd afgelopen kwartaal 20 procent van de Nederlandse consumentenbestedingen online gedaan:
Producten versus diensten
Uit de cijfers blijkt dat de online bestedingen aan producten (plus 17 procent) afgelopen kwartaal sterker zijn gegroeid dan die aan diensten (15 procent). Daar staat tegenover dat het aantal online aankopen van diensten (plus 28 procent) harder is toegenomen dan de producttransacties (16 procent).
Ondanks een forse daling ligt het gemiddele aankoopbedrag bij diensten nog steeds veel hoger dan bij producten. Dat blijkt uit onderstaande figuur. Daarin is ook te zien dat diensten nog altijd goed zijn voor een meerderheid van de online uitgaven.
Meer belangrijke gegevens uit de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor zijn te vinden in een infographic (pdf).
Thuiswinkel Markt Monitor
Voor de totstandkoming van de Thuiswinkel Markt Monitor worden verschillende GfK-bronnen gebruikt. Het bureau heeft continu de beschikking over marktgegevens (dankzij data tracking en retailonderzoek), die als uitgangspunt worden gebruikt. Daar bovenop wordt ad hoc onderzoek onder 7.500 personen uitgevoerd.
Lees ook: Nieuwe bloeiperiode voor Nederlandse e-commerce (16 maart 2015)
Ik zou ook wel eens het marktaandeel willen zien en dan met name het verschil tussen nu en 3 jaar geleden want kleine ondernemers vallen om en groten worden als maar groter. Marktkaandeel kopers. Straks bestaan er alleen nog maar multinationals?!
@MiC
Wat ik zo snel kon vinden over eerste kwartaal 2015 voor twee grote spelers:
http://twinklemagazine.nl/nieuws/2015/05/25-procent-omzetgroei-voor-bol.com/index.xml
http://www.schoenvisie.nl/nl-NL/Nieuws/Omzetgroei_Zalando_in_eerste_kwartaal_2015_hoger_dan_verwacht-150416140607
Respectievelijk 25% en 28% omzetstijging voor bol.com en zalando. Coolblue lijkt het nog een stuk beter te doen, maar daar kon ik niks concreets over vinden zo snel.
Je ziet dus dat de grote spelers sneller groeien dan de groei van de markt. Het lijkt er dus op dat de kleintjes moeten inleveren inderdaad.
Is ook niet zo gek. De grote jongens hebben een giganitsche marketingbudget.
En de grote jongens kunnen hun assortiment sneller uitbreiden/ diversificeren met hun bestaande systemen en grotere budgetten. Dit zorgt voor nog meer groei.
Henk bedankt voor de toevoeging. Grotere partijen nemen dus een steeds groter deel in.