Twinkle | Digital Commerce

Etsy faciliteert crowdfunding voor verkopers

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:22

Etsy heeft een opvallend nieuw pilot-programma gelanceerd: Fund on Etsy. Geselecteerde verkopers halen geld op om nieuwe producten te kunnen vervaardigen. Het faciliteren van crowdfunding voorziet in een nieuw verdienmodel voor Etsy.

De marktplaats voor handgemaakte producten helpt een aantal van zijn Amerikaanse verkopers hun wensen te realiseren. De testpartners kunnen op de site aangeven welke producten ze graag zouden maken en hoeveel budget ze daarvoor nodig hebben. Als het vooraf gestelde doel wordt gehaald komt het geld van investeerders beschikbaar, waarna artikelen in productie kunnen worden genomen. Het ingezamelde geld kan onder andere worden besteed aan materialen, gereedschap of personeel.

Campagnes
Behalve verkopers ondersteunen kan Etsy via crowdfunding ook zijn aanbod voor kopers uitbreiden. Op dit moment staan er 64 wervingscampagnes live, waarvan een enkele het streefbedrag al voorbij is:


Commissie
Volgens The Wall Street Journal houdt Etsy zelf 3,5 procent aan commissie in van de gestorte bedragen, hetzelfde percentage als bij verkooptransacties. Daarnaast wordt een posting fee van 20 dollarcent in rekening gebracht voor Fund on Etsy, dat gisteren van start is gegaan. De pilot loopt alleen in de Verenigde Staten, tot half augustus. Op basis van feedback bepaalt Etsy of, waar en hoe het verder zal gaan met crowdfunding.

Kritiek
Bij Etsy, ook actief in Nederland, zijn wereldwijd 1,4 miljoen verkopers aangesloten. Na de recente beursgang werden teleurstellende rode kwartaalcijfers gepresenteerd. De laatste tijd kreeg het bedrijf ook de nodige kritiek van trouwe verkopers te verwerken, omdat bedrijven zouden worden toegelaten die massaproducten verkopen. Amazon probeerde Etsy-verkopers vervolgens te verleiden over te stappen naar zijn nieuwe marktplaats voor handgemaakte producten.