Twinkle | Digital Commerce

Blokker boekt e-commerce groei van 24 procent

2017-05-27
180101
  • 1:38

Blokker Holding zag zijn e-commerce omzet vorig jaar met 24 procent stijgen, van 79 miljoen tot 98 miljoen euro. Daarmee representeert de gebundelde online verkoop in Nextail nu 4,7 procent van de totale inkomsten van 2.098 miljoen euro.

De in oktober opgerichte e-commerce tak Nextail heeft zijn eerste vruchten afgeworpen. In Nextail worden de (door)ontwikkeling van webwinkels, de online marketing en sales-activiteiten centraal aangestuurd vanuit het kantoor in Amsterdam (Bullewijk). Naast de webwinkels van Blokker Nederland, Bart Smit, Intertoys, Leen Bakker en Cook&Co - die los van elkaar bestaan - werd het Nextail-portfolio dit jaar uitgebreid met een shop voor Xenos en Blokker België.

Aantal orders
De webwinkels van de holding zagen het bezoekersaantal vorig jaar (het boekjaar liep van 26 januari 2014 tot en met 24 januari 2015) stijgen naar 107 miljoen, komend van 95 miljoen in 2013. ‘Dit is vooral te danken aan de uitbreiding van online marketing’, schrijft Blokker Holding in zijn jaarverslag. Het aantal online orders groeide van 1,3 miljoen in 2013 naar 1,7 miljoen in 2014.

Online in winkels
Vorig jaar vernieuwde Blokker de winkels van zijn merken door de click & collect optie te verbeteren en klanten online in de winkel te laten bestellen. ‘In de winkels van Bart Smit en Leen Bakker is gestart met de ontsluiting van het online assortiment, zowel voor een optimaal aanbod als meer productinformatie voor onze klanten’, meldt het concern. 'Hoewel online oriëntatie en verkoop fors blijft groeien, vindt nog steeds zo’n 90 procent van de non-food retailverkopen plaats in fysieke winkels.'

Plannen in 2015
Ondanks dat Blokker Holding voor het eerst in zijn geschiedenis een verlies noteert (20 miljoen euro), maakte het bedrijf een forse lijst met plannen voor de ontwikkeling van zijn e-commerce activiteiten in boekjaar 2015/2016. Deze bevat onder andere: de optimalisatie van de click & collect optie, de lancering van mobiele websites en de uitbreiding van de leveringsopties.