Bol.com wil volgend jaar de deuren van zijn dienst Logistiek via Bol.com openzetten voor alle partners. ‘Nu wordt de service nog uitgevoerd met een aantal verkooppartners’, zegt Huub Vermeulen, directeur Operations, in de aanloop naar zijn presentatie tijdens Logistiek & E-commerce op 16 juni.
‘Momenteel hebben enkele tientallen bedrijven zich aangesloten bij Logistiek via Bol.com’, vertelt Vermeulen aan Twinkle. ‘Dit aantal hebben we expres laag gehouden, omdat we geleidelijk willen uitrollen. Het is een spel van schalen om het werkbaar te maken. De koker is nu even gevuld, maar wordt steeds groter. Tegen het eind van dit jaar zitten we waarschijnlijk op 150 tot 200 partners. In 2016 zetten we de deur groot open om alle ruim vijftienduizend partners van dienst te kunnen zijn.’
Voorkant vs achterkant
Vermeulen vindt dat Nederlandse webwinkels de logistieke wensen van klanten aan de voorkant al goed tegemoet komen. ‘Na die vijftien jaar waarin de e-commerce markt is gegroeid weten webwinkeliers hoe ze aan de voorkant de klant snel en effectief kunnen helpen met oplossingen voor verzending en retouren’, vertelt hij. ‘Maar de achterkant is nog steeds ingericht als het magazijn van een fysieke retailer.’
Connected
Vermeulen: ‘Webwinkels dienen aan de achterkant onder andere veel meer connected te zijn door bijvoorbeeld samen met de leverancier een oplossing te bedenken om de systemen en processen te koppelen. Neem als webwinkel hier zelf het initiatief en trek de leverancier met zijn systeem uit het jaar 2000 mee naar 2015. Echt connected zijn, dat is één van de punten waar nog veel kansen liggen voor Nederlandse webwinkels. In mijn presentatie zal ik ook andere punten uitgebreid bespreken.’
Logistiek & E-commerce
Hoe Bol.com zijn logistiek anno 2015 aanpakt, vertelt Vermeulen tijdens Logistiek & E-commerce. Het evenement, waarvan Ronnie Overgoor dagvoorzitter is, biedt dé jaarlijkse update over e-logistiek en vindt plaats op 16 juni in Van der Valk Hotel Almere. Het podium wordt, behalve met Bol.com, gevuld met grote namen als Heineken, Wehkamp en O’Neill. Bekijk het gehele programma hier.
Goed initiatief van BOL. Word een kopie van het zeer succesvolle Fulfillment by Amazon (FBA) model. Maar beter goed gejat dan slecht bedacht:-)