Media Saturn Holding (MSH) heeft zijn eerste eigen pure player geopend onder de naam Biwigo. De shop verkoopt huishoudelijke apparaten; van wasmachines tot ovens. De webwinkel is de nieuwste telg van MSH's online tak Electronics Online Group.
Biwigo is afgeleid van het Britse Ao.com, dat ook in Duitsland verkoopt. De webshop brengt enkel grote huishoudelijke apparaten aan de man die voor 29,99 euro (standaard levering) thuis worden bezorgd én uitgepakt. Voor installatie van de nieuwe machine worden 9,90 euro extra kosten in rekening gebracht. Ook neemt Biwigo het oude apparaat mee voor nog eens 14,90 euro.
Concurrentie
Het is niet toevallig dat Biwigo deze verzendkosten hanteert. Het Britse Ao.com rekent in eigen land geen kosten voor levering van de grote apparaten, maar in Duitsland start de verzendprijs bij 29,99 euro. Het bedrijf promoot zijn dienst momenteel met gratis bezorging aan Duitse huishoudens in de maand mei.
Omzetdoel
Martin Sinner, topman van de Electronics Online Group, heeft al een doel gesteld voor de omzetontwikkeling van Biwigo. In boekjaar 2017/2018 moet de teller op 2 miljard euro staan, zo meldt het Duitse Channel Partner.
Waaier
De Electronics Online Group bouwt sinds zijn oprichting in oktober 2014 aan een divers portfolio. Naast ‘de kern’ Redcoon maakt nu ook de onlangs overgenomen Nederlandse flash sale site iBood.com deel uit van de groep. Biwigo is de eerste zelf gelanceerde website binnen deze waaier van pure players. Redcoon kwam namelijk in 2013 volledig in handen van MSH, toen medeoprichter Reiner Heckel zijn laatste aandelen verkocht.
Hiermee introduceert Mediamarkt een verouderde strategie van Multichannel. Ze hadden twee winkels en nu hebben ze er gewoon DRIE, elk met haar eigen kosten en opbrengsten, zonder veel onderlinge synergie. Synergie met de fysieke winkels is, gezien de lokale prijsstelling van Mediamarkt, ook moelijk te verwachten omdat een website nu eenmaal een website is.
Maar meer dan een defensieve maatregel is het niet.