Google maakt het voor webwinkels mogelijk om met koopknop te adverteren op Youtube. De advertenties zijn zichtbaar vóórdat de video afspeelt en bevatten een carrousel van meerdere producten waar de consument door kan scrollen.
De advertenties zijn zowel op desktop als op mobiel zichtbaar. Als een consument bijvoorbeeld een kookvideo bekijkt, dan krijgt hij een advertentie te zien van een webwinkel in kookproducten. De gebruiker kan dan klikken op de uitnodiging om te shoppen, waarna hij een carrousel ziet met verschillende artikelen uit die webwinkel.
Verbinding
Vervolgens is het mogelijk om een artikel te kopen via een koopknop. De gebruiker wordt dan naar de website van de winkel geleid. Google fungeert dus als een verbinding tussen de webwinkel en de gebruikers op Youtube, meldt Recode. Hoe Google met webwinkeliers afrekent voor de advertenties, is nog onduidelijk.
Shoppen in Google
Google start binnen enkele weken ook een proef met een koopknop in zijn 'gewone' zoekmachine. De button verschijnt in betaalde advertenties voor mobiel en leidt de consument – anders dan de koopknop in video’s- naar een checkoutpagina binnen Google.
Vanuit de klant beredenerend:
Mooie ontwikkeling. Online shopping gaat zo meer de beleving geven van offline shoppen. Wanneer ik in onze stenen winkel een klant help doe ik bijna alles. De klant hoeft hooguit zijn pinpas te gebruiken en that´s it.
Kijk ik naar de online winkel; daar heb ik de wereld aan mogelijkheden om de klant weg te pesten. Is het niet door alle fancy blije extra aanbiedingen of andere afleiding, dan wel door de klant nogmaals op te houden met alle online invulvelden.
Als detailist:
Nog meer macht voor Google. Je website kan worden overgeslagen. Wordt dan je video-kanaal het persoonlijke gezicht van de winkel?