Retailers uit de Nederlandse winkelstraat profiteren het hardst van de groei van de online consumentenbestedingen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. In het eerste kwartaal nam hun digitale omzet ruim anderhalf keer zo hard toe als die van pure players.
Op het e-commerce vlak bracht het CBS tot op heden alleen de groei van Nederlandse retailers ‘via postorder en internet’ in kaart, van partijen dus die primair op afstand verkopen. Voor het eerst geeft het bureau nu ook een indicatie van de digitale ontwikkeling van bedrijven die niet primair, maar tevens online verkopen. De e-commerce omzet van deze ‘multi-channelers’ (10 werknemers of meer) blijkt harder toe te nemen dan die van 'pure internetverkopers'.
Het CBS brengt een en ander als volgt in beeld:
Nevenactiviteit
Op zijn website verklaart het CBS: ‘De verkoop via het internet in de detailhandel kan toegewezen worden aan winkels waarvan het zwaartepunt van de activiteiten ligt bij de online winkel (“pure” internetverkopers) en winkels waar de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, de zogeheten multi-channelers. Bij die laatste groep gaat het meestal om fysieke winkels die een webshop hebben. In het eerste kwartaal nam de online omzet van de multi-channelers gemiddeld met 23,5 procent toe ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dit was aanzienlijk hoger dan de groei van de pure internetverkopers van 14,4 procent.’
Camouflage
De online groei van de fysieke winkeliers kwam in het eerste kwartaal 63 procent hoger uit, hoewel het verschil in de loop der maanden kleiner is geworden. Geconcludeerd kan ook worden dat de groei van de online bestedingen de reële druk op de offline bestedingen bij fysieke retailers lange tijd heeft gecamoufleerd, althans in de CBS-cijfers.
Prijsdruk
Het CBS maakte vanochtend bekend dat de totale detailhandelsbestedingen in het eerste kwartaal met 0,2 procent zijn gegroeid ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het bleef bij een klein plusje, omdat de groei van het aantal verkopen (2 procent) werd gekoppeld aan een daling van de prijzen, de sterkste (1,8 procent) in tien jaar:
Meeste webomzet nog naar pure players
Online winkelen groeit flink, 'maar toch is de omzet uit verkoop via het internet nog maar zo’n 7 procent van de totale omzet van de detailhandel', tekent het CBS aan. 'Ongeveer tweederde van de online omzet van het midden- en grootbedrijf in de detailhandel komt van de pure internetverkopers.'
Totale én online omzet
Voortaan zal het CBS maandelijks inzicht bieden in de (procentuele) ontwikkeling van de online omzet binnen de detailhandel. 'Webwinkels zijn in de afgelopen jaren een steeds belangrijker verkoopkanaal voor ondernemers. Om de omzetontwikkeling van de online verkopen beter in kaart te brengen, wordt van middelgrote en grote detailhandelsbedrijven (10 werkzame personen en groter) naast de totale omzet nu ook de online omzet gemeten.'
Lijkt mij vrij logisch: de pure internetwinkels zijn al lang bezig. De meeste retailers (uitgezonderd Bol, Wehkamp, enz) zijn pas kort online en/of besteden nu pas de nodige aandacht aan online verkoop. Ergo: hun omzet stijgt relatief sneller, ze hebben nog een hoop in te halen.
@jos
Complete onzin wat je daar zegt. Pure online retail players hebben een hoop nadelen tov retailers met winkels en webshop. Geen mogelijkheid het product live te zien, geen mogelijkheid product terug te brengen/op te halen in een winkel en extra advies service te krijgen. Geen mogelijkheid tot passen. Omslachtige handelingen bij klachten of reparatie etc etc.
Pure Players zullen ook fysieke winkels moeten open willen ze in de toekomst kans van slagen hebben anders zullen de kosten op de lange termijn niet meer houdbaar zijn.
En zo is de circel weer rond. Retail in de straten gaat nooit verdwijnen alleen de invulling verandert. Oude winkels verdwijnen en nieuwe komen. Dat er nu tijdelijk een gat is tussen vraag en aanbod van stenen winkels komt omdat nog niet iedereen er van doordrongen is dat internet niet zaligmakend is. Of omdat de online retailers onvoldoende verdienen/kapitaal hebben om uittebreiden naar fysieke winkels.
De totale omzet van alle pure players bij elkaar opgeteld groeit wellicht iets minder hard. Maar als je die cijfers analyseert dan blijkt dat de grote pure players vaak wel hard groeien maar dat er een hele grote groep van middelgrote en kleine webwinkels is die nauwelijks groeit of zelfs krimpt.
Zelf geloof ik dat er de komende jaren groeikansen liggen voor de succesvolle pure players zonder dat zij een winkel hoeven te openen.
Sluit mij geheel bij Joost aan.
Zulk soort onderzoeken geven altijd een vertekend beeld.