Twinkle | Digital Commerce

Alibaba: 45 meer omzet, minder winst en een nieuwe ceo

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:46

De Alibaba Group heeft in het afgelopen kwartaal 45 procent meer omzet geboekt dan in dezelfde periode vorig jaar. De nettowinst halveerde. Vanaf komende zondag wordt Daniel Zhang, thans coo, de nieuwe ceo van het bedrijf.

Zhang volgt Jonathan Lu op, die het stokje twee jaar geleden overnam van Jack Ma. De oprichter ziet in Zhang een ‘bewezen internationale business leader en innovator’ die de groep op de weg naar (voornamelijk internationale) groei zal begeleiden.

2,5 miljard euro omzet
De Alibaba Group realiseerde in de eerste drie maanden van dit jaar 45 procent meer omzet dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De inkomsten - een fractie van het totale handelsvolume - kwamen uit op ongeveer 2,5 miljard euro. De nettowinst daalde met 49 procent, om op circa 414 miljoen euro te blijven steken. Alibaba relateert (pdf) de winstval aan de financiële afwikkeling van overnames en aan investeringen in onder andere cloud computing, digital entertainment en een mobiel besturingssysteem.

Stop op personeel
Vorige week werd bekend dat Alibaba voorlopig geen personeel meer aanneemt, omdat het bedrijf te snel zou zijn gegroeid. Daarop kelderde de koers van de Chinese e-commerce gigant, sinds afgelopen september genoteerd aan de New York Stock Exchange. Na Alibaba’s cijfers van gisteren klom het aandeel weer omhoog:


Bron: Marketwatch.com

Handelsplatforms
Anders dan de Amerikaanse concurrent Amazon ziet Alibaba niet consumenten, maar bedrijven als zijn voornaamste klanten. De Alibaba Group heeft sinds de oprichting in 1999 verschillende handelsplatforms gelanceerd, waaronder Tmall (b2c), Alibaba.com (b2b) en Taobao (c2c). Een belangrijk streven van oprichter Jack Ma is het Chinese platteland te helpen opstuwen in de vaart der volkeren.

Tmall Global
Alibaba bemoeit zich steeds nadrukkelijker met de e-commerce markt buiten China, waar op termijn de helft van de omzet vandaan moet komen. Andersom proberen buitenlandse bedrijven mee te profiteren van de groei van de Chinese online bestedingen. Daarvoor opent Alibaba de poort. In het volgende nummer van Twinkle kunt u lezen over de Chinese verkoopervaringen van Nederlandse bedrijven als Noppies en Flinders, die verkopen via Tmall Global. Amazon doet dat sinds een paar maanden ook.