Donderdag 16 april 2015

7874 keer gelezen6 x gereageerd

‘Pure players verdwijnen, tenzij ze winkels openen’

‘Pure players verdwijnen, tenzij ze winkels openen’

Pure players als Zalando, Bol.com en Amazon hebben de afgelopen jaren de ruimte gehad om enorm te groeien, terwijl de meeste retailers uit de winkelstraat omzet inleverden. Volgens Steven Bakker, oprichter van de Bas Group, keert het tij: ‘Voor pure players is er straks geen plek meer.’

Dat zei Bakker vanmiddag op het congres What’s going on in (R)etailing in Amsterdam. Hij sprak over de rigoureuze veranderingen die sinds de oprichting van de Bas Group (eigenaar van MyCom, Dixons en iCentre) zijn doorgevoerd om niet alleen overeind te blijven, maar ook te groeien. Zo pionierde de consumentenelektronicaverkoper met click & collect in Nederland en met internet op de winkelvloer, waardoor ‘de muren van elastiek werden' volgens Bakker.

Stuck in the middle
Bakker, die de Bas Group binnenkort na 18 jaar gaat verlaten, vertelde over het belang van positionering: ‘Na een jaar of tien, vijftien gemiddeld belanden veel retailformules in het midden van de markt. Maar in het midden ga je dood; het vreet omzet en daarna ook marge. Je moet daarom het lef hebben om te kiezen. Wij hebben een aantal jaren geleden besloten in de positionering keihard omhoog te gaan.’

Onderbuik
De Bas Group koppelde de hogere postitionering aan omnichannel (Bakker spreekt liever van ‘omniservice’), waarmee bakken aan extra gegevens werden verzameld. ‘De data is in een paar jaar tijd met factor tien gegroeid’, aldus de oprichter. 'Het is eigenlijk te veel geworden. Bij de Bas Group hebben we daarom een bepaalde attitude aangenomen: think big, act small, fail fast, learn rapidly. Dat betekent dat we beslissingen nemen op basis van data en de onderbuik, en dat we continu bijsturen.’

Online bezoek is offline omzet
Bakker weet dat 12 procent van de transacties bij de Bas Group online plaatsvindt, en 88 procent offline. Van die tweede groep is niet minder dan 84 procent vooraf online beïnvloed, bijvoorbeeld via de webwinkels of Facebook-pagina’s van de formules. Bakker: ‘Ik heb uitgerekend dat 1 procent meer online traffic zorgt voor 0,25 procent meer offline omzet. De conversie in de winkel is al gauw tien keer hoger dan die online. Bovendien biedt fysiek contact betere mogelijkheden om aan cross-selling én storyteling te doen, wat de loyaliteit bevordert.’

Ander spel
Tegen dit vliegwieleffect kunnen pure players niet op, aldus Bakker, die daarom geen toekomst ziet voor webverkopers zonder winkels. Ze konden lang profiteren van hun digitale kennisvoorsprong, terwijl de meeste fysieke retailers nog moesten worden waker geschud. Die kunnen op hun beurt echter niet zonder excellente online aanwezigheid. ‘Ik heb veel retaildirecteuren de afgelopen jaren trots horen verkondigen dat ze hun digitale investeringen verdubbelden. Nou wow. Maar dan was het nog niet genoeg of het werd niet goed ingezet’, aldus Bakker na zijn presentatie tegen Twinkle. ‘Online is de marketingmotor voor je offline omzet. Op Google moet je zijn. Het is een ander spel, dat wordt langzaam duidelijk.’

Twinkle100
Met een online omzet van 164,1 miljoen euro in 2013 bezet de Bas Group de 6e plek in de Twinkle100. Peter Brussel, voormalig algemeen directeur van BCC, is aangesteld als nieuwe topman.

NB: Op een ander congres vertelde Bakker anderhalf jaar geleden dat de Bas Group werk wil gaan maken van social selling via Facebook. ‘De regels van Facebook stonden dat niet zomaar toe', zegt hij vandaag. 'Het plan is op de plank blijven liggen.’

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Technologie (Klantcontact)
- Offline vs online (Multichannel)
- Cross-channel (Multichannel)
- Klantcontactkanalen (Klantcontact)
- Webanalytics (Marketing)
- Loyaliteit (Klantcontact)
- Vindbaarheid (User-experience)
- Zoekmachinemarketing (Marketing)



Er is op dit moment 6 keer gereageerd op:
‘Pure players verdwijnen, tenzij ze winkels openen’
 
  1. Ramon Zomer op vrijdag 17 april, 2015 om 12:29
    www.foam-tex.nl

    Het één versterkt het ander. Een showroom / stenen winkel heeft internet nodig om mensen naar de showroom te krijgen. Maar ik denk niet dat shops als pure players als Bol.com en Zalando etc showrooms en winkels nodig hebben om te overleven.

  2. Erwin Verstegen op vrijdag 17 april, 2015 om 12:37
    www.replacedirect.nl

    Ben het niet eens met deze stelling. Ik denk overigens wel dat pure-players harder kunnen groeien met integraties in de retail.

    Als je een unieke propositie hebt (zoals Patrick van Fonq ook aangaf in zijn presentatie), kun je prima overleven als pure-player. 

  3. Paul Haarman op vrijdag 17 april, 2015 om 13:42
    www.haarmaninternetmarketing.nl

    Ik ben ervan overtuigd dat pure players wel degelijk de toekomst hebben. Maar dat wil niet zeggen dat je als fysieke retailer je winkels moet sluiten, daarvoor is een omni-channel approach zeker het beste. Maar pure players kunnen zonder de loden lasten van hoge huren en dure winkelvoorraden en inrichtingen altijd hun plaats op de markt vinden. Moet je als pure player winkels gaan openen? In het algemeen niet, koester je formule en optimaliseer die. Maar natuurlijk kun je met een prima aanbod en de juiste benadering elk winkelconcept tot een succes maken, zowel onlihne als off line. Uitdagingen genoeg.

  4. Marco op maandag 20 april, 2015 om 14:59
    www.verovereuropa.nl

    Ben het ook niet eens met deze stelling. Bedrijven met een unieke propositie en internationale oriëntering (schaalvoordelen) kunnen prima overleven als pure player.

    Bovendien staat de Ecommerce nog steeds in de kinderschoenen en met de technologie die in razend tempo nieuwe mogelijkheden biedt, hebben stenen winkels met alleen een verkoopfunctie mijns inziens geen toekomst meer.

  5. EduardPlate.nl op donderdag 30 april, 2015 om 11:56
    www.eduardplate.nl

    Dit klopt met onze bevindingen, mijn achtergrond is oa Wehkamp en AKO. Geld niet alleen voor winkerls maar ook winkelgebieden. Daar is zoveel te winnen met effectieve multichannel.

  6. J. Peters op donderdag 30 april, 2015 om 13:42

    Iedereen praat hierover in z'n eigen straatje, kijk alleen maar eens naar de reacties en naar het verhaal van meneer Bakker. De feiten zijn dat de grootste online winkels in NL en wereldwijd pure players zijn en dat deze blijven groeien. Mijn ervaring is dat jongeren het niets interesseert of ergens een fysieke winkel achter zit, het moet vooral makkelijk en vertrouwd zijn. Als ik in mijn omgeving kijk wordt er steeds meer online gekocht, puur om gemak en meer qualitytime met familie en vrienden. Voor mij en velen in mij omgeveving is er geen noodzaak meer om naar de stad te gaan, omdat je op internet makkelijk, op je eigen tijd en vertrouwd kunt kopen.


Laat een reactie achter:
 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.