Media Saturn Holding (MSH) zou het Nederlandse iBood hebben gekocht zonder daarvoor toestemming te hebben gekregen van zijn aandeelhouders. Oprichter Erich Kellerhals noemt de overname een ‘illegale transactie’.
MSH meldde vorige week een meerderheidsbelang in iBood.com te hebben gekocht. Dit na jarenlange interne discussies met Kellerhals, die investeringen in online kanalen in het verleden belemmerde voor de holding. De oprichter bezit momenteel nog 22 procent van de aandelen en doet sinds 2011 pogingen om zijn bedrijf volledig terug te krijgen.
Geen controle
In een blog-posting meldt Kellerhals dat MSH iBood.com buiten zijn aandeelhouders om heeft aangekocht. ‘De vertegenwoordigers van Metro (moederconcern, red.) stemden tegen de overname van het bedrijf. De heer Pieter Haas wil iBood nu implementeren ondanks de ongunstige ontwikkeling van deze onderneming in de afgelopen jaren. De Metro Group heeft de heer Pieter Haas (Nederlander en MSH-baas, red.) niet meer onder controle.’
Eigen risico
Een woordvoerder van Metro zegt echter tegen Reuters dat ‘alle noodzakelijke interne goedkeuringsprocedures zijn doorlopen om iBood te kopen.’ Volgens Convergenta, Kellerhals’ investeringstak, heeft het management van MSH de Nederlandse pure player nu op eigen risico gekocht.
IBood
IBood.com mocht vorig jaar januari al groeigeld ontvangen van Metro Group, dat toen een minderheidsbelang in het bedrijf nam. Met de investering vernieuwde iBood.com onder andere zijn website; nu met responsive design én winkelwagen. IBood bezet momenteel de 32e plek in de Twinkle100.
Helaas is de website er na de financiele impuls van MSH er absoluut niet beter op geworden.
Deze mijnheer Kellerhals bezit 22% van de aandelen. Mits hij geen veto recht heeft op beslissingen, kan hij alleen maar herrie maken als de andere aandeelhouders groei willen zien in de toekomst ( lees online ) Het management van MSH heeft sowieso veel te lang gewacht met online gaan, maar dat had te maken met de "act local" strategie waardoor elke vestiging zijn eigen baasje en prijsbeleid had. Door online te concurreren worden de marges kleiner en staat het "stenen" businessmodel van MSH onder druk. Alleen met een operational excellence volume strategie kun je in CE nog geld verdienen. Inkoop volume en kosten dekking zijn de redenen om verder te investeren in iBood, wat potentieel veel meer omzet in EU kan realiseren dan dat het nu doet. Als MSH zou ik inzetten op een geleidelijke vermindering van het aantal stenen vestigingen en verdere focus op het online kanaal. Per slot kunnen verkopers op hun winkelvloeren het verschil niet meer maken. Consumenten weten inmiddels meer dan de gemiddelde (ongemotiveerde) verkoper in een CE winkel. Dat gezegd hebbende, ligt er ook een schone taak voor training en opleiding van het personeel. Tevens zou ik de heer Kellerhals vriendelijk verzoeken zijn 22% aandelen aan te bieden en uit te stappen uit de wereld die hij niet meer begrijpt......
@Boj: ik begrijp wat je bedoeld, maar ik kan er nu in elk geval op mijn gewenste moment voor maat of kleur kiezen en meerdere artikelen kopen met eenmaal verzendkosten. Dat is zeker een vooruitgang. Ik ben een trouw fan van Ibood die gerust van (nieuwe) "mama" nóg mooiere aanbiedingen mag gaan krijgen ;-)