Twinkle | Digital Commerce

E-mailontvangers klikken net zo makkelijk door op mobiel

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:36

Mobiele optimalisatie is een must voor zakelijke verzenders van e-mail. Ruim 45 procent van alle geopende e-mails wordt bekeken op een mobiel apparaat. Mobiele apparaten zijn ook al goed voor 43 procent van alle kliks in e-mails.

Dat blijkt uit de E-mail Benchmark, die bureau E-Village voor de twaalfde keer in successie heeft gepubliceerd. De cijfers zijn gebaseerd op een analyse van meer dan drie miljard e-mails uit ruim 8.500 campagnes van 750 bedrijven in Nederland. Er werden 17 verschillende branches onder de loep genomen, waaronder ‘retail & e-commerce’ (NB: oververtegenwoordigd).

Kantelpunt komt nog
In het laatste kwartaal van 2014 werd 45 procent van alle e-mails geopend op een tablet of smartphone. Dat is meer dan in het laatste kwartaal van 2013 (42 procent), maar minder dan e-mailmarketeers eerder hadden verwacht. Het ‘kantelpunt mobiele opens’ is nog niet bereikt.

43 van de 100 kliks op mobiel
Duidelijk is dat de click through rate (ctr) op mobiele apparaten ondertussen amper nog achterblijft bij die op dekstops. Van iedere 100 geopende links in e-mails, werden er eind vorig jaar 43 aangeklikt op een mobiel device. Voor bedrijven met e-mails die niet goed uit de verf komen op tablets en smartphones, is er echt werk aan de winkel.

Meer opens, meer kliks
Over alle branches en devices heen werden in heel 2014 meer e-mails geopend dan in 2013 (28,27 procent versus 25,13 procent). Ook het overall doorklikratio steeg behoorlijk (4,05 procent versus 3,51 procent). E-village concludeert, mede op basis van input van marketeers, dat e-mailmarketing springlevend is.

Retail & e-commerce
De open rate van e-mails van retail- en e-commerce organisaties bleef met 26 procent achter bij het gemiddelde:


Click through rate
Ook de ctr, oplopend tot 3,66 procent in het laatste kwartaal, bleef beneden het gemiddelde:

Rapport opvragen
U kunt de complete E-mail Benchmark 2015 van e-Village hier opvragen.