Twinkle | Digital Commerce

'Zalando komt met logistieke hubs buiten Duitsland'

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:35

Om zijn internationale klanten beter en sneller te kunnen bedienden, wil Zalando volgens verschillende media producten ook buiten Duitsland gaan opslaan. Het zou gaan om Groot-Brittannië, Italië, Scandinavië en Spanje.


Zalando beschikt momenteel alleen over e-fulfilmencentra op Duitse bodem, in Brieselang, Erfurt en Mönchengladbach. Van daaruit worden alle producten verzonden naar webshoppers in eigen land en veertien andere landen. Zalando beschikt daarnaast wel over acht retourcentra over de grens.

Zalando zou artikelen voortaan dichter bij zijn buitenlandse klanten op voorraad willen houden, rapporteren onder andere persbureau Reuters en de Duitse vaktitel Etailment. Beide noemen vier landen specifiek: Groot-Brittannië, Italië, Scandinavië en Spanje.

Zwarte cijfers
Zalando bracht gisteren verslag uit over 2014, het eerste jaar dat met winst werd afgesloten. Inmiddels is de nummer 3 van de Twinkle100 ook buiten de DACH-regio (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland) winstgevend. De omzet van de fashion pure player kwam uit op ruim 2,2 miljard euro. Daarvan werd 56 procent in de thuisregio geboekt. Ongeveer 15 procent van alle inkomsten was te danken aan private labels.

Personalisatie en een bezorgabonnement
Voor verdere groei mikt Zalando met name op de bevordering van de loyaliteit van bestaande kopers. Het bedrijf zet stevig in op personalisatie, met geautomatiseerd en persoonlijk stijladvies voor shoppers. Ook sleutelt het aan een abonnement onder de (voorlopige) noemer Zalando First; voor 19 euro krijgen klanten een jaar lang expreslevering, bezorging op een dag naar keuze, sneller toegang tot koopjes en andere voordelen.

Amazon, Google en Alibaba
‘We halen de voet niet van het gas’, tekende Reuters uit de mond van Zalando-directeur Rubin Ritter op. ‘Het is de ambitie onszelf te mogen vergelijken met de grote internet en e-commerce platforms van deze wereld, zoals Amazon, Google en Alibaba. We willen onze prestaties echt naar een volgend niveau brengen.’ Zalando’s focus blijft liggen op mode. Daarbinnen ziet het bedrijf groei in zowel de breedte (bijvoorbeeld nieuwe soorten sportkleding) als de diepte.