Twinkle | Digital Commerce

‘Volgend jaar eID in grootste Nederlandse webwinkels’

2017-05-27
180101
  • 1:47

Duizend Nederlanders gaan later dit jaar eID testen. Met een elektronisch identificatiebewijs kunnen ze onder andere inloggen en kopen bij webwinkels. Volgend jaar al moet eID beschikbaar komen in de vijf grootste webwinkels van Nederland.
 
Dat staat in de Retailagenda. Het veelomvattende nieuwe plan voor de Nederlandse retail is opgesteld door vertegenwoordigers van marktpartijen, waaronder Thuiswinkel.org, en overheden. Gisterenmiddag werd het document officieel overhandigd aan minister Kamp van Economische Zaken. Een van de punten op de agenda is eID, een stelsel dat onder andere valide leeftijdsverificatie en one-click buy moet faciliteren.

Twee gemeenten
De eerste proeven met eID starten in de tweede helft van dit jaar, liet het kabinet vorige maand weten. In de Retailagenda is dat geconcretiseerd: duizend Nederlanders in twee nog aan te wijzen gemeenten zullen later dit jaar deelnemen aan een eerste proef. De pilot wordt opgezet door Thuiswinkel.org, het ministerie van EZ, retailers en gemeenten. Testgebruikers moeten terecht kunnen bij een aantal participerende retailers.

Uit de Retailagenda:
Om draagvlak te creëren en eID direct in alle kanalen toe te passen, willen we dat de consument het eID-middel zowel online als in de winkel kan gebruiken bij dezelfde retailers. Ook worden enkele geïnteresseerde pure players en gemeenten (voor transacties met de overheid) gevraagd mee te doen. De wijze van communiceren naar de consument vormt onderdeel van de pilot. In 2016 willen we dat na een succesvolle pilot de 5 grootste Nederlandse webwinkels aansluiten op eID.

Hoogwaardig inloggen
Het eID Stelsel wordt ontwikkeld als standaard voor inloggen bij online dienstverlening. Burgers, consumenten en ondernemers kunnen straks uit meerdere ‘inlogmiddelen’ zelf het middel kiezen waarmee ze hun identiteit kenbaar maken. Het meervoud aan opties biedt bovendien uitkomst bij storingen of uitval van één van de mogelijkheden.

Learning circles
Thuiswinkel.org is betrokken bij meer van de twintig gemaakte afspraken in de Retailagenda, met name waar het gaat om innovatie, export en scholing. Gisteren heeft u op deze site kunnen lezen hoe de belangenclub met een aantal andere partijen cursussen  voor winkeliers wil opzetten om omnichannel vaardigheden bij te brengen. Deze zogenoemde learning circles worden onderdeel van de e-Academy die Thuiswinkel.org momenteel opzet.