Twinkle | Digital Commerce

Senanga voegt verlanglijstje toe aan Shoplets

2017-05-27
180101
  • 1:42

Senanga, aanbieder van zogenoemde ‘Shoplets’, introduceert in de loop van dit jaar whishlists voor webshoppers. Zij kunnen straks aangeven dat ze een getoond product graag willen hebben en alerts ontvangen als artikelen op hun wensenlijst in de aanbieding zijn.

Dat vertelde medeoprichter en CEO Rutger van Zuidam vanmiddag op het Online Betaal Congres. Met de introductie van Shoplets (een samentrekking van shoppable widgets) heeft zijn bedrijf sinds eind 2013 ‘van advertenties webshops gemaakt waarin je ook kunt betalen’.

Distribute commerce
In de Shoplets verschijnen producten van online retailers op blogs van affiliates en op webstekken van uitgevers als De Persgroep. ‘Via ons kun je bijvoorbeeld FIFA 2015 kopen bij Bol.com op de site van het AD’, aldus Van Zuidam. Relevantie is key, benadrukte hij: de geadverteerde producten moeten passen bij de content. Senanga verdient zowel aan de vertoningen van advertenties als aan de verkopen daarbinnen. Het bedrijf deelt de commissie met de publishers. ‘Distribute commerce’, noemde Van Zuidam het vanmiddag. ‘We vullen het gat tussen marketing en sales.’

Seintje
Van Zuidam liet weten dat Senanga met nieuw groeigeld werk maakt van de introductie van whishlists. ‘Een logische volgende stap op onze roadmap’, zei hij na zijn presentatie tegen Twinkle. ‘Het ontwikkelen van de feature is niet zo moeilijk, maar we willen die graag goed introduceren met merchants. Gebruikers kunnen van ons straks een seintje krijgen als een artikel wordt afgeprijsd. Maar het werkt ook andersom: als we zien dat een groot aantal mensen hetzelfde product op zijn wensenlijst heeft staan, kunnen we een actie opperen.’

Fricties wegnemen
Volgens Van Zuidam is er op het online betaalvlak nog een hoop verbetering te boeken: ‘IDeal is dominant, maar voor mijn conversie is het eigenlijk niks. Het duurt lang en de user experience is slecht.’ De ondernemer hoopt dat fricties in het betaalproces verdwijnen: weg met de iframes en de pop-ups, op naar eenvoudige open autorisatie en API’s die nieuwe applicaties en services faciliteren. ‘Momenteel is het zeker niet top in Nederland.’