Twinkle | Digital Commerce

Mud Jeans stopt met leaseconcept spijkerbroeken

2017-05-27
180101
  • 1:24

Mud Jeans stopt met het uitlenen van spijkerbroeken aan klanten. Het bedrijf achter het twee jaar oude Lease a Jeans-concept wil broeken alleen nog direct gaan verkopen. ‘Het geld liep op straat, maar kwam niet binnen in het bedrijf.’

Bert van Son kocht, het destijds failliete, Mud Jeans in april 2012 om het nieuw leven in te blazen met een ‘groen’ leaseconcept voor spijkerbroeken. ‘Dat was geen goed idee’, geeft hij nu toe aan Het Financieele Dagblad. ‘Er was een grote nasleep van het faillissement, de voorraad en de inventaris bleken niets meer waard, en mijn Italiaanse fabrikant moest ik tot twee jaar na het faillissement vooruitbetalen.’

Vijfduizend broeken
Een leasespijkerbroek van Mud Jeans kostte twintig euro, gekoppeld aan een huurovereenkomst van een jaar. In dat jaar betaalde de klant vijf euro per maand aan leenkosten en kon hij gebruik maken van de gratis reparatieservice voor scheuren en gaten in de broek. In totaal verkocht het bedrijf vijfduizend spijkerbroeken in twee jaar. Te weinig om echt geld te verdienen, laat Van Son weten aan het FD.

Levenslange korting
Afgelopen weekend is het leasen geschrapt en worden Mud Jeans voor 119 euro online verkocht. Klanten die de spijkerbroek na gebruik terugbrengen en een nieuwe kopen, krijgen een korting van 30 euro. De ingeleverde jeans worden verwerkt tot nieuwe producten als truien en mutsen.

Merk
Ook is Van Son in gesprek met partijen die de Mud Jeans-broeken gaan verkopen. Daarbij blijft de collectie veelal hetzelfde en zullen de spijkerbroeken niet in de uitverkoop gaan. ‘Consumenten willen gewoon een gaaf merk kopen’, is Van Son’s gedachte hierachter.