Twinkle | Digital Commerce

Google brengt product ratings naar Europa

2017-05-27
180101
  • 1:19

Ook in Europa kunnen webwinkeliers voortaan productwaarderingen toevoegen aan advertenties in Google Shopping. Daarmee krijgen de reclames meer geldingskracht. Voorwaarde is wel dat online verkopers hun eigen klantbeoordelingen met Google delen.

Google introduceerde de feature afgelopen zomer op zijn thuismarkt. Amerikaanse gebruikers van Google.com en Google.com/shopping krijgen sindsdien behalve artikelinfo, productafbeeldingen, aanbieders en prijzen, ook maximaal 5 sterren te zien bij producten. Daarachter staat tussen haakjes op hoeveel waarderingen de score is gebaseerd:

Meer en beter verkeer
Volgens Google leveren de productbeoordelingen niet alleen meer verkeer (hogere klikratio’s), maar ook beter verkeer op. De zoekgigant zinspeelde vorige zomer al op uitbreiding naar andere markten, nu is het zover: het bedrijf lanceert product ratings in Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk. Meer landen volgen later dit jaar.

Bronnen
Google betrekt de beoordelingen uit verschillende bronnen, waaronder online verkopers, gebruikers, editorial sites en third party aggregators. Tot die laatste categorie behoren Bazaarvoice, eKomi, Feefo, PowerReviews, Reevoo, ShopperApproved, TurnTo, Verified Reviews, Yotpo en Truspilot.

User generated content
In ruil voor het extra kwalitatieve verkeer die de product reviews zouden genereren, moeten online retailers hun eigen user generated content delen met Google:

'Product ratings are available only to advertisers who choose to share all of their product reviews with Google, either directly or through a third party.'

Google Trusted Stores
Via webwinkelkeurmerk Google Trusted Stores, nog altijd niet geïntroduceerd in ons land, vergaart en ontsluit de zoekgigant ook al performance metrics van webwinkeliers op het gebied van verzending en klantenservice. Voor wat hoort wat, is ook hier het idee.