Het bevorderen van cross-border e-commerce staat bovenaan de digitale agenda van de Europese Commissie. Slechts 15 procent van de consumenten koopt online in een ander EU-land. ‘Dat is ook niet vanzelfsprekend als de leveringskosten hoger kunnen uitvallen dan de prijs van het product zelf.’
Dat staat in een verklaring van de Europese Commissie. Gisteren spraken de nieuwe eurocommissarissen voor het eerst samen over de digital single market strategy. Daaruit kwamen drie hoofdpunten naar voren waar het dagelijks bestuur van de Europese Unie zich tijdens deze ambtstermijn op zal richten:
- Betere toegang tot digitale goederen en diensten voor consumenten en bedrijven;
- Randvoorwaarden creëren die bevorderlijk zijn voor digitale netwerken en diensten;
- Een Europese digitale economie en samenleving met groeipotentieel op de lange termijn tot stand brengen.
Onder punt 1 wordt ‘het bevorderen van e-commerce over de grenzen heen’ als eerste genoemd, ‘vooral voor het mkb, door de regels met betrekking tot de consumenten en contracten te harmoniseren en het bezorgen van pakketten efficiënter en betaalbaarder te maken’. De Commissie wil een eind maken aan ‘geoblocking’, wetgeving op het gebied van auteursrechten moderniseren en de volgens sommigen ‘volslagen onwerkbare’ btw-regels vereenvoudigen.
Vertrouwen
Verder wijst de Europese Commissie (onder punt 2 en 3) onder andere op het belang van infrastructurele investeringen, het bevorderen van vertrouwen in online diensten, een versnelde vaststelling van de verordening over gegevensbescherming, het oplossen van vraagstukken omtrent big data en de komst van interoperabele e-diensten.
Factsheet
Belangenkoepel Ecommerce Europe stelt tevreden vast dat de stem van Europese e-commerce bedrijven is gehoord en doet een aantal nadere suggesties. In mei wordt de uitgewerkte digitale strategie van de Europese Commissie gepresenteerd. Een factsheet met de vastgestelde hoofdpunten vindt u hier.
Lees ook:
- Webshoppers besteden honderden miljoenen over de grens (16 maart 2015)
- Digitale economie prioriteit in EU-voorzitterschap Nederland (5 februari 2015)
Laat ze dan eerst even de BTW-afhandeling vereenvoudigen zeg. Zonder dat: KANSLOOS.