Twinkle | Digital Commerce

Warby Parker geprezen om innovatie

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:17

Warby Parker prijkt bovenaan de nieuwe lijst van meest innovatieve bedrijven ter wereld die Fast Company jaarlijks publiceert. De brillenverkoper blijft Apple en Alibaba voor. Het merk Warby Parker werd helemaal online opgebouwd.

Warby Parker startte in 2010 met de online verkoop van brillen en zonnebrillen in de VS. Omdat het bedrijf de brillen zelf produceert en direct verkoopt aan consumenten, werden schakels uit de traditionele keten gesneden. Met Ace & Tate en Luiz David (alleen zonnebrillen) kwamen de afgelopen jaren soortgelijke concepten van eigen bodem online in ons land.

Groupon en Fab
Fast Company omschrijft Warby Parker, dat ook eigen fysieke winkels en showrooms heeft, als ‘the first great made-on-the-internet brand’. Het zakenblad refereert aan Groupon en Fab.com, die hun beloftes uiteindelijk niet inlosten. Groupon breidde uit naar een flink aantal nieuwe markten, zonder zich af te vragen of klanten nog blij zijn met de geboden service, aldus Fast Company. ‘Fab’s Jason Goldberg dacht dat hij in een paar maanden een high-design Amazon kon bouwen, ook als hij daarvoor zijn productaanbod moest verschralen.’

Buy-one-give-one
Warby Parker blijft fier overeind, aldus Fast Company. ‘Niet door zijn slimme verticaal geïntegreerde buy-one-give-one verdienmodel, maar door de fanatieke focus van de oprichters op merk en executie.' Voor iedere bril die Warby Parker (meestal voor 95 dollar) verkoopt, betaalt het bedrijf de productie van een bril voor mensen in nood.

Fast Company's lijst met The World's 50 Most Innovative Companies vindt u hier.