Twinkle | Digital Commerce

Starbucks komt met koffieabonnement voor webshoppers

2017-05-27
180101
  • 1:24

Starbucks heeft een abonnementsmodel geïntroduceerd voor Amerikaanse webshoppers. Sinds kort kunnen zij zakken met speciaal gebrande koffiebonnen maandelijks thuis laten leveren. Later dit jaar zal Starbucks ook verse hete koffie gaan bezorgen.

Starbucks verkoopt al langer zakken en pakken koffie en thee online, plus een aantal aanverwante producten. Nu heeft de populaire Amerikaanse keten subscription commerce omarmd. Het gaat daarbij om bonen onder het label ‘Reserve Roastery’, die uit een recent geopende branderij in Seattle komen.

Curatie
Starbucks spreekt van 'curated' subscriptions. Vooralsnog is er ook weinig te kiezen; liefhebbers kunnen alleen de duur van hun abonnement selecteren (3, 6 of 12 maanden, of zonder einddatum). De beloofde korting bedraagt 5 procent; aan kwantumkorting (meer korting bij een langer abonnement) doet Starbucks niet:

In ons land experimenteerde Hema een jaar geleden met koffieabonnementen. Die proef kreeg vooralsnog geen vervolg.

Bestellen bij Starbucks
Starbucks stopte eind vorig jaar bestelfunctionaliteit in zijn mobiele apps. Amerikanen kunnen afhaalorders plaatsen op hun smartphone en daarmee wachtrijen in de koffiezaken omzeilen. Mobile Order & Pay is vooralsnog alleen beschikbaar in de regio Portland.

Bezorgen
In de tweede helft van dit jaar zal Starbucks ook beginnen met het bezorgen van bestellingen, een belangrijke toevoeging om ‘de kracht van de mobiele app te ontsluiten’, aldus chief digital officer Adam Brotman afgelopen december.

Groene schorten en externe partijen
Starbucks voorziet twee verschillende manieren om de bezorgbelofte concreet te maken: het bedrijf wil vanuit eigen productiefaciliteiten met eigen mensen in de bekende groene schorten leveren aan bestellers op drukke locaties. Daarnaast zoekt Starbucks samenwerking met een of enkele logistieke partners, die orders vanuit bestaande winkels gaan leveren in (sub)stedelijke gebieden.