Twinkle | Digital Commerce

Persoonlijk stijladvies centraal in Zalando’s Project Z

2017-05-27
180101
  • 1:51

Zalando is begonnen aan een live test van zijn persoonlijke winkelassistent, onder de voorlopige naam Project Z. Stylisten van vlees en bloed adviseren webshoppers, die via een Tinder-achtige feature hun voorkeuren aangeven.

Aan project Z is sinds afgelopen zomer gewerkt, leren de FAQ. Het draait allemaal om wat Zalando curated shopping noemt. De klant wordt op maat bediend op basis van zijn modevoorkeuren. Hij kan die onder andere kenbaar maken door inzage te bieden in sociale mediaprofielen (Facebook, Instagram en Pinterest) en door aan te geven of hij een bepaalde look wel of niet ziet zitten:

Doos met Zalando-kleding
De webshopper krijgt vervolgens een eigen Zalando-stylist toegewezen, die op het lijf gesneden keuzes maakt uit het assortiment van ruim 130.00 artikelen van meer dan 1.200 merken. De stylist, met wie de adviesvrager online en telefonisch in contact kan treden, stuurt een doos met geselecteerde kledingitems naar de klant. Die mag zelf bepalen welke items uit de doos hij houdt; de andere kan hij kosteloos retour sturen.

Live test
Afgelopen december werd duidelijk dat Zalando zou beginnen met de persoonlijke shopservice à la Outfittery en The Cloakroom. Op Zalando.de is een light-versie van de dienst al enige tijd beschikbaar. Met de lancering van Project Z is een live testfase van de volledige service ingeluid, althans in Duitsland. ‘We gaan aanpassingen doen op basis van feedback van Duitse gebruikers. Daarna breiden we mogelijk uit naar Nederland en andere markten’, laat Zalando-woordvoer Matteo Bovio weten aan Twinkle.

Volgens Bovio zal de curated shopping service in beginsel los van Zalando blijven bestaan, à la de Zalando Lounge voor koopjesjagers.

Jouw Zalando
Zalando biedt al wat langer persoonlijke feeds op zijn website, ook voor Nederlandse shoppers. Onder het kopje ‘Jouw Zalando’ krijgen klanten geautomatiseerde productsuggesties op basis van hun aankoophistorie. Klanten wordt daarnaast gevraagd merken te beoordelen.

Personalisatie
Zalando boekte afgelopen jaar een omzet van ruim 2,2 miljard euro, 26 procent meer dan in het jaar ervoor. De nummer 3 van de Twinkle100 schreef voor het eerst zwarte cijfers. In het laatste kwartaal van 2014 bedroeg de winstmarge bijna 10 procent. De pure player, die in zijn eerste jaren fors investeerde in internationale expansie en daarmee in marketing en logistiek, zoekt nieuwe groei via personalisatie.