Twinkle | Digital Commerce

Otto stelt advertentieruimte beschikbaar in webshop

2017-05-27
180101
  • 2:33

Otto is naar eigen zeggen de ‘eerste grote Nederlandse retailer’ die zijn website openstelt voor adverteerders. De activiteiten onder de nieuwe vlag Otto Digital Media zijn samen met Triad Retail Media opgetuigd.


Het Amerikaanse Triad Retail Media, dat mediaprogramma’s opzette voor onder andere Walmart, eBay en Toys ‘R Us, is sinds kort actief in Nederland. Otto is de eerste klant, laat general manager Bas Oudejans weten.

‘Groot en premium bereik’
Traid Retail Media verzorgt zowel de verkoop als de productie en operations van alle campagnes voor de nummer 11 van de Twinkle100. Oudejans: ‘Otto.nl heeft een groot en premium bereik. Dit is nu beschikbaar voor gerichte en relevante campagnes van adverteerders.’ Een concrete klantnaam is er nog niet. ‘We zijn nu in gesprek met adverteerders en bureaus voor een launching partnership’, laat Oudejans wel weten. ‘De feedback is veelbelovend.’

Kooplustig publiek
Otto’s Andreas Stumpf benadrukt dat het verzendhuis de relatie met bezoekers, klanten en leveranciers hoog in het vaandel heeft staan. ‘Met creatieve en relevante media- en contentoplossingen willen we de shopping experience van onze bezoekers en klanten nog verder vergroten', zegt de managing director van Otto in Nederland. 'Daarnaast bieden we onze leveranciers en andere relevante merken nu de mogelijkheid om hun merk en producten onder de aandacht te brengen bij ons grote en kooplustige publiek.’ Traid Retail Media zou daarvoor een totaaloplossing bieden.

Munt slaan uit bezoek
Het serveren van advertenties op retailsites staat in Europa nog in de kinderschoenen, terwijl bijna alle grote Amerikaanse e-commerce partijen verdienen aan het vermarkten van hun bereik aan externe partijen; hun sites zijn reclamedragers geworden. In het laatste nummer van Twinkle (‘Munt slaan uit bezoek’) heeft u kunnen lezen dat de verkoop van mediaruimte in ons land nog praktisch onontgonnen terrein is.



Ahold
Ahold heeft inmiddels wel een Ahold Media & Marketing Group gepresenteerd, die onder andere online reclamemogelijkheden aan de man gaat brengen. Martijn Eindhoven kwam afgelopen najaar over van Sanoma om Aholds activiteiten als media-exploitant aan te sturen. De Twinkle100-aanvoerder gaat straks net als Otto verdienen aan bezoekers die niet kopen op zijn sites.

ShopAds
Sinds een aantal maanden is er met ShopAds ook een Nederlandse makelaar op deze nieuwe markt actief. ‘Wij vermarkten het bereik van alle online retailer’, aldus oprichter Marieke Vollering. ‘ShopAds bindt die retailers aan merken. Daarbij werken we samen met mediabureaus, die dankzij ons nieuwe ruimte krijgen om campagnes uit te zetten. Voor webwinkeliers is het grote voordeel dat ze nu ook aanspraak kunnen maken op de marketingpotjes van leveranciers en andere partijen. Al dat geld werd tot op heden elders besteed. ’

Conversieverlies?
Oudejans hoort  nogal eens dat online retailers vrezen voor conversieverlies door de aanwezigheid van promoties op hun websites. 'De ervaring in de VS leert dat media en branded content de winkelbeleving vergroten en de conversie juist positief beïnvloeden. Het belangrijkste aspect hierbij is relevantie', zei hij onlangs tegen Twinkle. Net als Vollering wijst hij op de potentiële bijverdiensten voor online retailers, die daarmee hun core business kunnen verbeteren: ‘Ze kunnen de inkomsten gebruiken om bijvoorbeeld gratis verzending te financieren. Dit is nieuw geld. Extra, in tijden van margedruk.’

Lees ook: Google: ‘Shoppers zijn browsers, verdien aan je bereik’ (22 januari 2014)