De Duitse Otto Group zal het lopende boekjaar afsluiten met een mondiale webomzet van 6,3 miljard euro. Het concern presenteert zich nog altijd als de op één na grootste online retailer ter wereld (b2c), maar het ziet de concurrentie harder groeien.
De online omzetplus van circa 2,5 procent ligt ruim onder die van andere grote verkopers op afstand. Zo sloot het Britse Asos zijn laatste boekjaar af met 27 procent groei. Zalando, ook uit Duitsland, rapporteerde een groei van 26 procent in 2014 (tot ruim 2,2 miljard euro). Amazon, de onbetwiste online marktleider bij onze oosterburen, loopt ondertussen steeds verder uit; de concernomzet groeide afgelopen jaar met 20 procent tot een kleine 80 miljard euro.
Tweederde in Duitsland
De Otto Group boekt veruit de meeste online inkomsten (circa 65 procent) in eigen land, waar het meer dan honderd verschillende webshops in de lucht houdt. Samen tekenen die in het aflopende boekjaar (tot en met 28 februari) voor een omzet van 4,1 miljard euro, een plus van circa 3 procent.
Internationaal
Buiten Duitsland namen de online inkomsten van Otto met slechts een klein procentje toe, volgt uit bovenstaande cijfers. Het concern relateert dat onder andere aan algemene druk op de modebestedingen in Frankrijk en Rusland. Met een online omzet van 118 miljoen euro in 2013 bezet Otto de 11e plek in de Twinkle100.
Startups
Otto heeft aangekondigd in zijn komende boekjaar opnieuw tientallen miljoenen euro’s te zullen investeren in innovatieve startups. Nu al heeft het concern aandelen ruim honderd bedrijven in meer dan tien landen.
Lees ook:
- Otto stelt advertentieruimte beschikbaar in webshop (11 februari 2015)
- Otto’s Zalando-concurrent heet About You (6 mei 2014)
- Otto introduceert eigen betaaldienst Yapital op Otto.de (9 april 2014)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Otto kan marktgroei niet bijbenen
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.