Twinkle | Digital Commerce

Media Markt maakt werk van pijlsnelle bezorging

2017-11-08
180101

Media Markt heeft plannen om producten kort na bestelling te gaan leveren. ‘We zijn bezig alles aan elkaar te verbinden. Online komt naar de winkels, de winkels naar online. Met onze dekking zijn we in staat om in heel Nederland binnen een uur een iPhone 6-lader te bezorgen.’

Dat vertelde directeur Barry van Ruiven dinsdagmiddag in het Rosarium te Amsterdam, waar het nieuwe boek van Cor Molenaar (‘Kijken, kijken… anders kopen’) werd gepresenteerd. Volgens Molenaar is Media Markt een goed voorbeeld van een bedrijf dat inspeelt op de verander(en)de consument. Van Ruiven was uitgenodigd om daarover te vertellen.

Vervreemding
Media Markt verkoopt feitelijk nog geen vijf jaar online, schetste de directeur. In die korte tijd is er veel gebeurd: ‘Eerst deden we eigenlijk maar wat, de webwinkel stond los van de andere kanalen. Franchisenemers maakten gebruik van de vrijheid om hun eigen aanbod en winkelprijzen te bepalen en om hun eigen marketingactiviteiten op te tuigen. Een paar jaar geleden hebben we alles op zijn kop gegooid. Klanten hadden zich niet vervreemd van ons, wij hadden ons vervreemd van klanten. Het moest anders: één communicatiebeleid, één assortiment, één prijs.’

Laagste prijsgarantie
Een uitvloeisel van de radicale koerswijziging – alleen het DNA van Media Markt zou behouden blijven volgens Van Ruiven – is wat de directeur brand pricing noemt: Media Markt garandeert kopers dat ze bij 25 relevante concurrenten niet goedkoper uit zijn. Er kwamen digitale prijskaartjes in de Nederlandse winkels van Media Markt om de innovatieve dynamische tariefstelling in de praktijk te brengen. Van Ruiven daarover vanmiddag: ‘Technologie gaat alles bepalen in retail.’

Yippie!
Recentelijk sloot Media Markt een experimentele samenwerking met start-up Yippie! om bezoekers van andere webwinkels te attenderen op de laagste prijzen. Webshoppers worden met tijdelijke extra korting verleid het product dat ze bekijken op Mediamarkt.nl te bestellen. Onder het motto ‘If you fail , fail fast’ doet Media Markt in Duitsland ervaring op met bezorging via taxi’s. Van Ruiven wees in zijn presentatie ook op de shop-in-shops in winkels van de Bijenkorf en op de opening van de ‘Man Cave’ in Utrecht. Verder zinspeelde hij op een toekomstige samenwerking met Starbucks op de vloer van Media Markt. ‘Wat het zal opleveren? Geen idee’, was hij eerlijk over het onduidelijke rendement van de verschillende initiatieven. ‘We willen samenwerken om de retail leuker te maken. Is dat makkelijk? Nee, dat is verschrikkelijk moeilijk.’

Tablets op de winkelvloer
Media Markt doet sinds afgelopen najaar ervaring op met online verkoop op de vloer van een aantal Nederlandse winkels. Bezoekers kunnen bij personeel met tablets uit het complete assortiment bestellen. Vooralsnog moeten ze hun online aankoop afrekenen aan de fysieke winkelkassa. ‘De volgende stap is natuurlijk online betalen’, aldus Van Ruiven na zijn presentatie van vanmiddag tegen Twinkle.

Snelle levering vanuit winkels
Ook wil Media Markt zijn winkels, die al dienst doen als afhaalpunt, gaan inschakelen om de online verkoop op afstand te stuwen. Van Ruiven vertelde dat ons land vestigingstechnisch zo langzamerhand ‘dicht zit’, wat inhoudt dat Media Markt (de voormalige Saturn-winkels incluis) in alle windstreken goed is vertegenwoordigd. ‘We zijn in staat om orders in bijna heel Nederland binnen een uur te bezorgen.' Concreter over de ‘buy now button’ kon Van Ruiven vanmiddag nog niet zijn.