Twinkle | Digital Commerce

Intergamma rijgt kanalen aan elkaar

2017-11-08
180101

Net zoals het leeuwendeel van de Nederlandse doe-het-zelfbranche was Intergamma laat met de introductie van e-commerce. De afgelopen anderhalf jaar is er veel gebeurd. ‘Ik durf te zeggen dat we nu een voortrekkersrol vervullen’, aldus manager cross channel Laurens Miedema.
 
Tekst: Arjan van Oosterhout

 
In Nederland boekt Gamma, dat sinds september 2013 online verkoopt, inmiddels een klein procent van zijn omzet online. ‘Het gaat niet om de prestaties in de afzonderlijke kanalen, het gaat om het profijt voor de formule. De klant denkt ook niet in kanalen. De folder, de app, de winkels, het is allemaal Gamma’, benadrukt Miedema. Hij is ook verantwoordelijk voor de cross channel activiteiten van Gamma in België en van zusterketen Karwei.

De afgelopen periode zijn er stappen gezet om de aansluiting tussen de kanalen te verbeteren. Het begon met de online ontsluiting van actuele winkelvoorraden, nog voor de start met verkoop op Gamma.nl en later Gamma.be en Karwei.nl. Een jaar geleden sloot Intergamma een overeenkomst met PostNL, waarmee de bouwmarkten een inpandig PostNL Pakketpakketpunt kregen. Webshoppers kunnen er hun orders bij Gamma en Karwei afhalen, die worden klaargemaakt in een centraal magazijn in België. Maar ze kunnen er ook terecht voor bestellingen bij onder andere Coolblue en Zalando. Ook kunnen particuliere en zakelijke verzenders pakjes versturen via de punten, die volgens Miedema een groot succes blijken. ‘Wij vinden dat we het beste retailnetwerk van Nederland hebben. Bij elke snelwegafgang zit wel een bouwmarkt, met ruime openingstijden, waar je fatsoenlijk kunt parkeren. We faciliteren nu alles wat met het afhalen en verzenden van pakjes te maken heeft.’

Mobiele explosie
De afgelopen maanden werd er werk gemaakt van mobiele verbeteringen. Er kwamen adaptive responsive sites, zoals Miedema ze noemt. ‘In de basis gebruiken we de bestaande sites, maar met aparte style sheets, lay-outs en functionaliteiten op basis van schermgroottes. Inspirerende video’s tonen we bijvoorbeeld wel op tablets, maar niet op smartphones.’ Begin dit jaar kwamen er mobiele apps voor Gamma en Karwei bij, die de plastic klantenkaarten in principe overbodig maken. Ook zijn ze voorzien van barcodescanners, waarmee winkelbezoekers extra informatie over producten kunnen krijgen. Miedema: ‘Die apps zijn echt geënt op het gebruik in de winkel. Het bezoek op smartphones explodeert.’

Touch in de winkel
Ondertussen wil Intergamma internet ook op een andere manier naar de winkel brengen; in een aantal bouwmarkten zijn zuilen geplaatst. Miedema tekent aan dat touch screens bij de productgroepen raamdecoratie en gordijnen al jaren op de vloer te vinden zijn: ‘Het gaat er nu om dat die informatie opgeslagen blijft voor klanten. Het is eigenlijk van de zotte dat je je in de winkel wel kunt voorbereiden op een aankoop, maar dat je daarna thuis op de bank niet meer bij die info kunt. Daarnaast kijken we naar online betalingen instore. De digitalisering van de winkelvloer zal doorzetten, ook met het oog op de long tail.’ Werk genoeg voorlopig voor Miedema: ‘Het woord “af” bestaat niet in deze wereld.’
 
Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2-2015.