Online retailers en andere website-eigenaren die hun sites niet hebben geoptimaliseerd voor mobiele apparaten, gaan dat merken aan hun vindbaarheid. Google heeft aangekondigd dat mobile-friendliness van significante invloed wordt op rankings.
Het bedrijf introduceerde afgelopen najaar een ‘mobile-friendly label’ waarmee het aangeeft dat websites mobielvriendelijk zijn; Nederlandse zoekmachinegebruikers krijgen sinds december de woorden ‘voor mobiel’ te zien bij de resultaten.
Vanaf 21 april
Google liet eerder al doorschemeren dat de aanwezigheid van het label de ranking van websites op termijn positief gaat beïnvloeden. Over een kleine twee maanden is het zover, kondigde het bedrijf gisteren aan: ‘Starting April 21, we will be expanding our use of mobile-friendliness as a ranking signal. This change will affect mobile searches in all languages worldwide and will have a significant impact in our search results.’
Google liet gisteren ook weten dat het informatie uit geïndexeerde apps voortaan meeweegt in de zoekresultaten van ingelogde gebruikers die de app hebben geïnstalleerd. Die wijziging is al ingegaan.
Tekstueel
Google toont de mobielvriendelijkheid van websites niet visueel, maar tekstueel. De tekst verschijnt vóór de meta description, zoals hieronder is te zien:
Testen en verbeteren
De zoekgigant heeft een tool ontwikkeld om te testen of websites mobielvriendelijk zijn. Daarmee kunnen webmasters ook te weten komen welke aspecten aan hun sites nog verbeterd moeten worden voor mobiel.
Rode 'slow-button'
Gisteren heeft u op deze site kunnen lezen dat Google een soortgelijk virtueel etiket test voor sites die te langzaam laden. Een rode ‘slow-button' naast de url in de zoekmachine moet de gebruiker vóórdat hij zo'n site bezoekt waarschuwen.
Dit zal waarschijnlijk de grootste verschuiving van rankings in de geschiedenis zijn. Spannend..
Een echte mobiele website, voor mobieltjes, gaat uit van ander
gedrag en "aanklikken met je duim".
Local search begint bijvoorbeeld op een iPhone, praten tegen
je google app, zoek lokaal (stel even je zoekt een Grieks restaurant)
en je krijgt vervolgens als 1 van de resultaten een mobiele website
met informatie zoals - wat is het menu, - zijn we open, - route, -reserveren
Allemaal klik-met-de-duim opties die je nooit met responsive kan maken.
Als je een website laat aansluiten bij het gedrag van de (potentiële)
klant zal je een veel hogere conversie kunnen krijgen.
Een leuke blog over "Waarom responsive niet werkt: blind staren op content en functionaliteit vergeten" staat op http://bit.ly/18veQHM
In deze tijd moet je gewoon een responsive website EN een mobiele website hebben :-)
Zoekmachinemarketingspecialist Eduard Blacquière schreef een achtergrondartikel over Google's nieuwe beleid: 3 redenen waarom Google mobile friendly sites voorrang geeft.
Interessant had nog niet eerder gehoord van de rode 'Too Slow' button. Ik ben benieuwd hoeveel impact het daadwerkelijk gaat hebben op de rankings. Google gaf eerde ook al aan dat https sites een boost zullen ontvangen maar daar merk je vrijwel niks van in de praktijk naar mijn ervaring.