De omzet in de detailhandel nam na twee krimpjaren in 2014 weer toe, met 0,5 procent. Postorderbedrijven en internetwinkels groeiden met 9,8 procent, een iets minder sterke stijging dan het jaar ervoor.
Dat blijkt uit cijfers van het CBS, die vanochtend zijn gepubliceerd. De genoemde 9,8 procent groei van postorderbedrijven en internetwinkels lag iets lager dan de 10,2 procent omzetstijging in 2013. In 2012 werd een plus van 9,0 procent genoteerd, 2011 was goed voor 4,7 procent groei.
Meer volume, lagere prijzen
De Nederlandse detailhandel zag het totale aantal verkopen in 2014 voor het eerst sinds 2008 weer groeien; het volume, in 2013 nog met 3,9 procent gekrompen, was 1 procent groter. De prijzen van producten lagen echter wel lager dan in 2013. Hieronder ziet u de ontwikkeling van de detailhandel van de afgelopen jaren.
Bron: CBS
Non-food & food
De trend van volumegroei in combinatie met lagere prijzen gold voor zowel non-foodwinkels als detailisten in food. Non-foodwinkels lieten voor het eerst in zes jaar weer groei in volume zien. De omzet bleef ongeveer gelijk aan die van 2013. Bij detailisten in food werd het volume 1,3 procent groter en bleef de omzetgroei min of meer gelijk aan voorgaand jaar vanwege de nauwelijks gestegen prijzen. 'In de afgelopen jaren zetten deze winkels ook meer om, maar toen kwam dit vooral door hogere prijzen', zo meldt het CBS.
‘Via postorder en internet’
Het CBS brengt maandelijks alleen de procentuele omzetontwikkeling van de Nederlandse detailhandel in kaart. De genoemde groeicijfers over webwinkels betreffen de detailhandelaren ‘via postorder en internet’. Ze geven geen beeld van de totale online detailhandelsverkopen, benadrukt het CBS; de omzet die ‘reguliere winkelbedrijven’ via internet realiseren wordt in andere categorieën geboekt.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
CBS: groei e-commerce iets gedaald in 2014
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.