Twinkle | Digital Commerce

Bloomon de grens over met bloemenabonnement

2017-05-27
180101
  • 1:28

Bloomon, nog geen drie maanden geleden gestart in ons land, introduceert zijn bloemenabonnementen op de Duitse markt. De start-up streeft naar de bezorging van ‘verse Nederlandse kwaliteitsbloemen’ bij consumenten in heel Europa.

Dat laten de Nederlandse oprichters vanochtend weten. Zij haalden eind vorig jaar 1 miljoen euro op om de groei te financieren. Managing director Patrick Hurenkamp: ‘We zijn bewust in zee gegaan met een aantal internationale business angels. Deze ondernemers en ervaren retailexperts brengen veel kennis met zich mee en een enorm netwerk. Daar hebben wij in deze fase veel profijt van.’

Abonnementen
Ook in Duitsland biedt Bloomon keus uit verschillende abonnementen, te beginnen bij 20 euro (in Nederland bij 15 euro) voor één klein bos per maand. Liefhebbers kunnen ook grotere boeketten bestellen en de ruikers desgewenst tweewekelijks of wekelijks kosteloos laten bezorgen.

Ketenverkorting
Bloomon bezorgt de bossen op donderdagavond op Duitse adressen, tussen 18.30 uur en 22.00 uur. In ons land levert de start-up ook op dinsdag (overdag). Abonnementen kunnen te allen tijde worden opgezegd. Volgens Bloomon zit de kracht van het concept in de ketenverkorting à la Made.com en Warby Parker. Bloemen komen direct van de kweker; er zit geen veiling, groothandel of distributiecentrum tussen:

Oprichters
Bloomon is opgericht door Patrick Hurenkamp en Bart Troost, beiden vroeg in de dertig. Eerstgenoemde was bij Rocket Internet betrokken bij de oprichting van HelloFresh, ook een subscripion commerce concept, en verder bij Westwing en Payleven. Troost bouwde eerder in zijn carrière aan de webshops van MS Mode en Sapph. De ondernemers werkten daarvoor bij de Boston Consulting Group. Hun doel is 'binnen twee jaar minstens 100 duizend boeketten te verzenden binnen Nederland'. Duitsland is inmiddels aan het marktgebied toegevoegd, andere Europese landen moeten volgen.