Blokker zal dit jaar wederom investeren in distributie, logistiek, IT , klantenservice en de webshop om het omnichannel aanbod voor de klant te verbeteren, zo schrijft het bedrijf in een persbericht. In het kader van deze investeringen laat Blokker 440 medewerkers uit de 250 fysieke winkels (zo’n 6 procent van het totaal) gaan.
Consumentenstroom
‘We willen dé huishoudformule van Nederland zijn en blijven door de bedrijfsvoering aan te passen’, zegt woordvoerster Sandra Maas van Blokker tegen Twinkle. ‘Helaas moet dat op deze manier. We willen de winkels aanpassen aan de huidige consumentenstroom.’
Winkels blijven belangrijk
De pilotwinkels, waarin consumenten bij zogenoemde B-points onder andere online kunnen bestellen, zijn de keten goed bevallen. ‘We rollen deze pilotwinkels dit jaar verder uit’, zegt Maas. ‘We zijn niet van plan om massaal winkels te sluiten, want dankzij de filialen hebben we wel zo’n zeshonderd afhaalpunten voor online orders voor onze klanten in Nederland. De winkels blijven dus zeker belangrijk.’
Online omzet
De online omzet van Blokker als keten binnen de gelijknamige holding steeg vorig jaar met ruim 40 procent. In het laatste kwartaal van vorig jaar groeide de omzet uit het online kanaal - dankzij de oprichting van e-commerce tak Nextail in oktober - met 65 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2013. Voor 2015 verwacht Blokker wederom een ‘forse toename’ van de opbrengsten. Onder andere uit de nieuwe Belgische webshop van de keten.
In één adem met V&D
De vergelijking met retailvakgenoot V&D vindt Blokker niet gepast. ‘Een groot verschil met V&D is dat wij op tijd maatregelen nemen. We zijn een solide bedrijf dat met een nieuwe strategie nog eens 120 jaar kan blijven bestaan’.
Lees ook:
- 'Blokker Holding moet online topspeler worden' (18-11-2014)
Al in oktober heb ik me afgevraagd of de nieuwe 'formule' van Blokker eigenlijk wel zo vernieuwend is. In feite verkopen ze precies hetzelfde als vroeger, maar in een aanmerkelijk ruimere en dus duurdere, omgeving. Daarbij is er meer ruimte voor advisering, met name in de kookhoek. Vervolgens gaan ze die winkels runnen met maar twee vaste medewerkers (die natuurlijk alleen bij uitzondering samen in de winkel zijn) en verder parttimers die op een soort 0-uren contract de klus moeten klaren. Een service-spagaat, lijkt me.
Daarbij is het assortiment van Blokker buitengewoon kwetsbaar voor prijsvergelijking, en hebben ze gewoon heel veel producten die ik letterlijk op elke straathoek, fysiek of virtueel, kan kopen, NIET ALLEEN bij ACTION. Ik weet niet wie ze die 'omnichannel' strategie heeft aangeraden maar zonder echte integratie van winkel en webshop zullen ze weinig synergieeffecten bewerkstelligen. Kortom, een merkwaardige 'strategie' van Blokker!
Inderdaad, met invulling van Nextail zal Blokker minimaal 120 jaar kunnen bestaan. Dit vereist snelheid, kennis en onderscheidend vermogen. Het is dé courage die het vereist om afscheid te gaan nemen van de retail gedreven merken die op elke hoek van de straat te verkrijgen zijn. En ook parallel. En dus niet te beoordelen op bijdrage maar op additional value. Prijs is wat je betaalt, waarde is wat je krijgt namens Porter.