Twinkle | Digital Commerce

Ahold: winkels en webwinkels worden platforms

2017-11-08
180101
  • 1:56

Ahold beschouwt zichzelf meer en meer als facilitator voor retailers en fabrikanten. De deuren gaan verder open, ook online. Ceo Dick Boer: ‘Ahold kan als geen ander merk en bereik bij elkaar brengen.’


Ahold streeft naar een online omzet van 2,5 miljard euro in 2017. Dat is 1,1 miljard euro meer dan de webomzet in het afgelopen jaar:




Online assortiment uitbreiden
De groei moet voor een belangrijk deel volgen uit de uitbreiding van het webassortiment, zowel met eigen als andermans producten. Topman Boer vertelde daarover op de 25e editie van het Anton Dreesmann Jaarcongres. Uit het verslag daarvan in het laatste nummer van RetailTrends: ‘Ah.nl heeft nu 25 duizend items online beschikbaar. Stel, we voegen hier enorm veel items aan toe, die niet in de winkels staan? Een hele speciale olijfolie uit Italië bijvoorbeeld? Ook Bol.com heeft nog veel mogelijkheden om het assortiment uit te breiden.’
 
Externe verkopers
Bol.com, dat in 2017 voor meer dan de helft van Ahold’s online inkomsten moet zorgen (zie taartdiagram), breidde zijn assortiment de afgelopen jaren al flink uit. Het stapte zelf in nieuwe productcategoriën en het liet externe verkopers toe, die enkele miljoenen artikelen toevoegden. Uit de woorden van Boer valt op te maken dat ook Albert Heijn zou kunnen profiteren van een dergelijk model: ‘We zullen in de toekomst veel meer concurrentievoordeel halen uit ons omnichannelnetwerk. Voor derde partijen zijn we een uitstekende partner om via ons bereik hun verkopen te realiseren.’

Boer illustreert dat met een voorbeeld. Uit het verslag van RetailTrends: ‘Unilever ontwikkelde voor een paar miljoen een prachtige website voor één van haar merken. Maar wat dan? Je hebt traffic op die site nodig. Dan kun je veel beter investeren in verkopen via ons.’


Marketing en media
Boer positioneert Ahold nadrukkelijk als platformleverancier. Uit een presentatie van afgelopen november werd al duidelijk dat Bol.com merken en andere geïnteresseerde partijen verschillende promotiemogelijkheden gaat bieden: zogenoemde 'partner retail services' moeten voor substantiële omzet gaan zorgen:


 

 
De Twinkle100-aanvoerder richtte eind vorig jaar de Ahold Media & Marketing Group op, die wordt geleid door AH's voormalige commercieel directeur Alfred Levi. Ook Martijn Eindhoven, overgekomen van Sanoma, is op dagbasis bezig met de media-exploitatie van Ahold.

Lees ook: