Twinkle100-aanvoerder Ahold sloot 2014 af met iets meer omzet dan het jaar ervoor. Bol.com en Ah.nl droegen daar in belangrijke mate aan bij. Ahold laat weten dat de marge negatief wordt beïnvloed door ‘stijgende investeringen, met name bij Bol.com’.
De inkomsten uit Bol.com en de webkanalen van Albert Heijn namen afgelopen jaar elk met meer dan 10 procent toe: ‘Bij onze online activiteiten zagen we weer een dubbelcijferige omzetgroei voor zowel Bol.com als Albert Heijn Online. Dit laat onze kracht zien om te winnen in deze markten’, rapporteert Ahold vanochtend. De totale online omzet, inclusief de Amerikaanse websupermarkt Peapod, groeide met 16,6 procent.
Resultaten 2014
Ahold boekte afgelopen jaar een concernomzet van 32,8 miljard euro, tegen constante wisselkoersen een procentje (0,8 procent) meer dan in 2013. De groei lag in het laatste kwartaal van het afgelopen jaar overigens beduidend hoger (2,6 procent), wat wel ten koste ging van de onderliggende operationele marge. Het bedrijfsresultaat over het hele jaar daalde met 8 procent naar 1,25 miljard euro. Ahold boekte vorig jaar een nettowinst van 594 miljoen euro:
´We moeten groeien´
De operationele marge over het hele jaar zakte van 4,2 procent in 2013 tot 3,9 procent in 2014. Topman Dick Boer verklaarde dat Ahold blijft inzetten op groei, ook als dat ten koste gaat van de marges. ‘We moeten groeien', citeert De Financiële Telegraaf. 'Dat kost wel wat.'
Marge
De marge werd onder andere gedrukt door het toegenomen aandeel van het online kanaal, dat minder rendeert. Onder het kopje ‘vooruitzichten 2015’ laat Ahold in zijn cijferrapport (pdf) weten dat de marges in ons land ook dit jaar zullen ‘worden beïnvloed door stijgende investeringen, met name bij Bol.com, om zo sterke omzetgroei in onze onlineactiviteiten te handhaven en onze leidende marktposities verder te versterken. Onze verwachting is dat dit zal leiden tot een extra verwaterend effect van 25 basispunten op de marge van het segment.’
Partner retail services
Uit een presentatie van afgelopen november werd al duidelijk dat Bol.com merken en andere geïnteresseerde partijen verschillende promotiemogelijkheden gaat bieden: zogenoemde 'partner retail services' moeten voor substantiële omzet gaan zorgen:
Platformleverancier
Topman Boer positioneert Ahold nadrukkelijk als platformleverancier. De aanvoerder van de Twinkle100 beschouwt zichzelf meer en meer als facilitator voor retailers en fabrikanten. De deuren gaan verder open, bij uitstek online. ‘Ahold kan als geen ander merk en bereik bij elkaar brengen’, aldus Boer.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Ahold gaat extra investeren in Bol.com
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.