‘Aan de webshop van Schoenenreus wordt op dit moment gewerkt, hierdoor zijn wij kort uit de lucht. Probeer het later op de dag nogmaals. Excuses voor het ongemak’, zo staat op Schoenenreus.nl.
Brief
Vanochtend heeft het management van de keten uitstel van betaling aangevraagd, zo meldt NU.nl, dat een intern verstuurde brief in handen heeft. Hierin staat: ‘Ondanks alle inspanningen die we met elkaar geleverd hebben, hebben de tegenvallende resultaten ertoe geleid dat we vandaag tot onze spijt surseance van betaling hebben moeten aanvragen. Vandaar dat vandaag de winkels, tot nader orde, gesloten zullen blijven.’
Geen uitspraken
Bij navraag verwijst Synergia naar Schoenenreus. Een woordvoerster van deze laatste zegt tegen Twinkle 'op dit moment geen uitspraken te doen'. 'We weten nog niet wanneer en of we hier meer over zullen gaan vertellen', meldt zij.
Failliet, doorstart, nieuwe shop
Schoenenreus bevond zich twee jaar geleden in een soortgelijke, kwakkelende situatie. Toen werd het uiteindelijk failliet verklaard door de rechtbank van Oost-Brabant en maakte het een doorstart dankzij investeringen van Synergia. 65 van de 206 winkels sloten hun deuren en de focus kwam in 'het nieuwe Schoenenreus' meer op online te liggen. Schoenenreus.nl zou 'het grootste filiaal' worden, zo presenteerde de keten zijn nieuwe webshop in september 2013.
Zoals ik ook al beschreef in Twinkle maart 2014, betekent een webshop ERBIJ nooit de redding van welke winkel dan ook. Immers, voor de retailketen betekent dat gewoon een kostenplaats erbij, en hoeveel webshops zijn er nou helemaal winstgevend? Die van Halfords was dat niet, en die van De Schoenenreus dus ook niet. Alleen als je de webshop volledig in je bestaande formule integreert, is het mogelijk de fysieke winkelformule op een volstrekt andere manier in te richten, de kosten van die fysieke winkel zowat te halveren, zodat de extra kosten van de webshop gemakkelijk gedragen kunnen worden. Tja, dát heeft vrijwel geen enkele winkelketen nog aangedurfd, en zolang ze niet 'De Nieuwe Winkelier' zijn, krijgen ze het steeds lastiger! Dat gold voor Polare en Free Record Shop, voor Halfords, voor HEMA en V&D en dus ook voor De Schoenenreus. Tja, en nóg een keer redden van deze formule lijkt me een zinloze vertoning te zijn. Als het De Lede zelfs met hulp van Paul Schouwenaar, met al zijn ZEEMAN ervaring niet lukt, is het over en sluiten,