Twinkle | Digital Commerce

Paradigit: ‘Loyaliteit creëren met big data en content’

2017-05-27
180101
  • 1:39
Paradigit zet big data en content in om de loyaliteit van klanten te verhogen. ‘Zo kopen zij ook na een aantal jaar weer een nieuwe laptop, bij ons.’ E-commerce manager Martijn van Peer legt uit hoe het bedrijf dit doet.

Big data is erg belangrijk voor Paradigit, laat Van Peer weten in zijn presentatie tijdens de Webwinkel Vakdagen in de Jaarbeurs te Utrecht. Het bedrijf heeft twee proposities ontwikkeld waarmee het klanten aan zich wil binden. ‘We bieden klanten ten eerste op de productpagina in de webshop de mogelijkheid om artikelen – vooral met een high value – te reserveren in een fysieke winkel naar keuze. Zij hoeven hiervoor alleen hun mobiele telefoonnummer af te geven. Omdat wij al in 2004, lang voordat anderen dit deden, gestart zijn met de reserveeroptie, zijn veel van onze klanten het gewend om te kiezen voor click & collect.’

Digitale factuur
Naast click & collect probeert Paradigit loyaliteit te creëren met de digitale factuur. Van Peer: ‘Klanten in de winkel worden verzocht om hun e-mailadres af te geven als zij iets kopen. Wij versturen de factuur van de laptop die zij net betaald hebben vervolgens naar hun mailadres, zodat zij het garantiebewijs digitaal hebben. Een stukje extra service.’

Content
Die service zit ook in het contentprogramma van Paradigit. ‘We gebruiken content om klanten terug te laten komen’, legt Van Peer uit. ‘We versturen bijvoorbeeld bij elke verkoop in de webshop een e-mail met daarin tips hoe de klant het product kan gebruiken en video’s over de meest gestelde vragen over het gekochte item. Deze e-mails hebben een open ratio van meer dan 60 procent en een klikratio van meer dan 50 procent. Daar zijn we best trots op.’

Arjen de Koning, directeur van Paradigit, is spreker tijdens het M-commerce Event op 5 februari in Amsterdam. Hier komt hij uitleg geven over Plux, het mobiele warenhuis waar Paradigit in te vinden is.