In de webshop staat geen directe vermelding van het faillissement. Het bedrijf communiceert de sluiting van de online winkel via Twitter en Facebook: ‘Wegens omstandigheden zijn al onze filialen en de webshop gesloten. Wij zijn beperkt bereikbaar via klantenservice@houseofshoes.nl’. Op de productpagina’s staan geen koopknoppen meer.
House of Shoes was vanmiddag niet bereikbaar voor commentaar op zijn positie. Ook curator Olaf Poorthuis was volgens zijn kantoor Van Iersel Luchtman Advocaten ‘niet aanwezig’.
Tweede keer
House of Shoes had sinds 2010 een webshop en lanceerde daarvoor al een online magazine. De schoenketen ging in 2012 ook failliet, maar maakte destijds een doorstart onder de vleugels van investeringsmaatschappij Vagomij.
Malaise
Het bedrijf is het zoveelste slachtoffer van de malaise in de schoenenbranche. Schoenenreus vroeg gisteren uitstel van betaling aan, nadat Taft eerder deze maand bankroet ging. Macintosh, moederbedrijf van ketens als Dolcis, Invito en Manfield, lijkt de oplossing te hebben gevonden nu blijkt dat het vorig jaar heeft geprofiteerd van zijn in 2013 gestartte cross-channel strategie. 'De cross-channel strategie werkt', zei het bedrijf vorige week resoluut.
Opnieuw Failliet!
Uiteraard opnieuw. In deze tijd is een lange historie hooguit een last, je begint er niets mee als de markt vraagt om 'De Nieuwe Winkelier'. Alleen dat bricks&clicks concept, waarbij de fysieke winkels volledig worden geïntegreerd met de webshop, leidt tot nieuwe kansen. Gewoon kostenverlagingen en herfinanciering doen dat gewoon niet.
Hoeveel winkelketens moeten deze consequentie van 'Actieve Inertie' nog onder ogen zien? Kijk gewoon even op de website!
@Reinder, wat een onoverzichtelijke standaard WordPress site. Dus wat je dat die gasten gaan lezen? Of wil je dat ze hun tijd verdoen?
Natuurlijk is een cross-channel strategie de juiste oplossing voor fysieke retailers. Toch isdat niet voldoende. Vergeet niet dat in vele branches (en zeker in de schoenenbranche) het aanbod door de pure online players enorm is vergroot. Dat betekent gewoon dat teveel aanbieders dingen om een beperkte en stabiele groep consumenten. In dat slagveld vallen slachtoffers, of je het nu wel of niet goed doet. Overigens is dat nog meer een reden om het uitmuntend te doen, maar het is te makkelijk om ieder bedrijf dat het niet haalt af te serveren als incompetent. Sterkte aan alle betrokkenen.
Ik keek laatst naar een prachtige documentaire waarin een durfkapitalist aan het woord kwam en zei, op de vraag waarnaar hij op zoek is, "ik zoek oude, inflexibele marktsegmenten die op omvallen staan en investeer in jonge honden die dat segment dan aanvallen." Vrij vertaald natuurlijk. Je kunt vastgeroeste bedrijven wel gaan vertellen dat hun bedrijfvoering moeten omgooien richting multi-channel en cross-channel en whatever-channel maar het zijn gewoon superstabiele schoenenverkopers. Soms is het ook gewoon tijd voor iets nieuws.