Delft beleeft aanstaande maandag de officiële start van Stadslogistiek Delft, een ambitieus project om de druk op de binnenstad te verminderen. Het thuisbezorgen van aankopen in fysieke winkels is een van de denkrichtingen.
PostNL-topvrouw Herna Verhagen en wethouder Stephan Brandligt geven aanstaande maandag het startsein voor Stadslogistiek Delft. Dan wordt ook het ‘Stadslogistiek Centrum’ aan de Staalweg geopend. Verschillende vervoerders geven goederen voor adressen in de binnenstad daar af, waarna ze worden gebundeld. PostNL levert de producten vervolgens met kleine elektrische voertuigen af in de stad. Door deze manier van werken worden er minder en bovendien schonere vervoerskilometers gemaakt.
Leefbaarheid
Stadslogistiek Delft is een samenwerking van de gemeente Delft en PostNL om de leefbaarheid van de binnenstad te vergroten. Ze moet wonen, werken en winkelen in de stad aangenamer maken. De gemeente hoopt dat ondernemers in Delft veel gebruik zullen maken van de nieuwe dienst. Uit de uitnodiging voor de opening van aanstaande maandag: ‘Stadslogistiek Delft ontwikkelt ook nieuwe diensten die passen bij de wensen van consumenten en ondernemers in de stad van morgen. Bijvoorbeeld het ’s avonds thuisbezorgen van producten die de consument ’s middags in de winkel heeft gekocht.’
Netwerkgedachte
Dinalog, het topinstituut voor logistiek in Nederland, de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en Thuiswinkel.org formuleerden medio 2013 acht aanbevelingen voor internetlogistiek. ‘Iedereen in de e-commerce sector is zoekende naar de sleutel tot succes en logistiek kan deze sleutel zijn’, aldus de drie partijen. Zij legden de nadruk op horizontale en verticale samenwerking tussen verschillende belanghebbenden in de logistieke keten. Het initiatief in Delft, waar goederen voor winkels, andere bedrijven en particuleren aan de stadspoort worden verzameld en gesorteerd voor verdere distributie, sluit aan bij deze netwerkgedachte.
Waarom wordt er in Delft geen samenwerking gezocht met de onafhankelijke pakketkluizen van de Buren -> http://www.deburen.nl? Lijkt mij nog beter én goedkoper dan het eerst weer verzamelen van pakketten en dan alsnog gaan bezorgen. En altijd 24/7 je pakketjes kunnen afhalen. Lijkt mij een win-win situatie!
DeBuren is geen oplossing voor het probleem van ophalen van pakketten bij winkels in de stad, en visa versa.
Kluisjes zijn van beperkt formaat, consument kan bijna nooit inschatten welke afmetingen het te verzenden pakket krijg.
Consument moet de deur uit om pakket op centrale locatie op te halen. Terwijl de klant het thuis bezorgd wil hebben. Naast het feit dat dit weer onnodig veel vervoersbewegingen leid.
Abonnementskosten om af en hoe een pakketje te ontvangen van dik 300 euro per naar, naast 1 euro per afhalen pakketje.
Ben dus zeket benieuwd naar de oplossing van Delft.
In nieuwegein is dit al reeds actief?
De Buren is een onafhankelijke exploitant van afhaallocaties. De kracht van ons zit juist in de samenwerking met de verschillende logistieke dienstverleners.
Op dit moment werken wij al samen met DHL Parcel en TNT. Wij stellen onze infrastructuur dus open voor alles en iedereen en onze pakketautomaten zijn naast het ontvangen/versturen/retourneren van landelijke pakketten juist ook te gebruiken voor Click & Collect door de lokale retailer.
Dat maakt onze service/oplossing zeer efficiënt en duurzaam. De consument kan op die manier al zijn pakketten op 1 locatie in ontvangst nemen.