Twinkle | Digital Commerce

Coolblue test WhatsApp als klantcontactkanaal

2017-11-09
180101
  • 1:21
Coolblue test als eerste top tienspeler van de Twinkle100 WhatsApp als klantcontactkanaal. Consumenten kunnen nu zeven dagen per week tot middernacht vragen stellen aan de retailer.
 
Klanten krijgen de mogelijkheid om de hulp in te schakelen van een productspecialist van Coolblue voor bijvoorbeeld de installatie van hun net gekochte laptop. ‘Maak een foto of korte video met je telefoon, stuur 'm door en ik kan je nóg beter helpen’, zegt medewerker Hugo.

9,5 miljoen actieve gebruikers
‘We willen zijn waar onze klanten zijn’, motiveert directeur Pieter Zwart de keuze voor WhatsApp. ’En we willen klanten helpen op de manier die zij het prettigst vinden. Of dat nu per telefoon, Facebook, Twitter, YouTube, mail of in onze fysieke winkels is. Whatsapp is daar met 9,5 miljoen actieve gebruikers in Nederland een logische aanvulling op.’

Discussies
De proef vindt plaats bij discussies of vragen op Twitter of Facebook die door Coolblue naar privékanalen gehaald worden. Een gebruiker krijgt hier de keuze om verder te praten via WhatsApp. Bij een goede reactie van klanten worden de mogelijkheden voor het gebruik van de chatfunctie uitgebreid.

De Online Drogist en Futurumshop
Coolblue is niet de eerste Twinkle100-speler die WhatsApp als klantcontactkanaal inzet. De Online Drogist claimde vorig jaar de primeur met reactief communiceren via het medium. ‘Misschien dat we er later ook actief mee gaan communiceren’, zei mede-oprichter Joachim de Boer destijds. Futurumshop zet WhatsApp voor heel andere doeleinden in; de webshop biedt bezoekers de mogelijkheid om producten via de chat te delen met vrienden. ‘Handig voor verlanglijstjes, of gewoon om te laten zien wat je bezighoudt!’, blogde de online sportzaak.