Tjalling Smit is de nieuwe senior vice president e-commerce bij KLM. Hij volgt Martijn van der Zee op, die eerder deze maand zijn vertrek bij de luchtvaartmaatschappij aankondigde.
KLM heeft de benoeming van Smit zelf naar buiten gebracht. Smit was eerder onder andere hoofd marketing & e-commerce bij Transavia.com en directeur e-aqcuisition bij KLM. Op dit moment is hij senior vice president Middle East, Gulf & India bij de nummer 1 van de Travel 30, onderdeel van de Twinkle100. Smit heeft kortom een lange staat van dienst binnen KLM en zuster Transavia.com.
'Moeilijke afweging'
Twee weken geleden meldde Telecommerce dat Martijn van der Zee vertrekt bij Air France-KLM. In een verklaring liet hij optekenen: ‘Het is voor mij een moeilijke afweging geweest. Ik heb binnen KLM veel kansen gekregen. Ik heb met een geweldig team gewerkt in KLM en mooie resultaten behaald, maar heb toch besloten dat nu het moment is om een stap buiten dit mooie bedrijf te zetten.’
Social media
Onder Van der Zee’s leiding groeide KLM uit tot exponent op het gebied van social media. Het bedrijf oogstte veel waardering met onder andere social seating, KLM Wannagives, een reactietijdindicatie en een betaalkoppeling op social media.
Bezuinigen
KLM moet de komende vijf jaar 700 miljoen euro bezuinigen, wat met verlies van banen gepaard gaat. Online probeert het bedrijf steeds meer direct aan reizigers te verkopen. De vorig jaar ‘radicaal vernieuwde’ website biedt daarvoor het fundament. KLM werkt momenteel aan uitbreiding van zijn online aanbod met pakketreizen.
UPDATE (7-1-2015): Inmiddels is bekend dat Martijn van der Zee een nieuwe betrekking heeft gevonden als directeur Marketing bij Suitsupply.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Tjalling Smit volgt Martijn van der Zee op bij KLM
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.