Twinkle | Digital Commerce

Startpagina steviger op Nederlandse zoekmarkt

2017-05-27
180101
  • 1:15

Google is met ruime afstand de meest gebruikte zoekmachine van Nederland, maar de dominantie van het Amerikaanse bedrijf is afgenomen. Opvallend is de opmars van Startpagina. Steeds meer Nederlanders geven aan geen zoekmachines te gebruiken.

Dat blijkt uit de nieuwe Nationale Search Engine Monitor, die iProspect vanochtend presenteert. Het online zoekgedrag van Nederlanders wordt al sinds 2002 gepeild, dit jaar zijn voor het eerst resultaten per device gepubliceerd:

Startpagina.nl
Uit bovenstaande tabel blijkt onder andere dat Startpagina voor 7 procent van de Nederlanders favoriet is bij het zoeken op desktops en laptops. Onder 50plussers ligt dit percentage liefst op 12 procent. Het gebruik van de site zit flink in de lift, waarbij vooral het aantal impressies is gegroeid (veel harder dan het bereik).

Vinden.nl
Voor één op de twintig internetgebruikers is Vinden.nl de favoriete zoekmachine op ‘vaste’ computers. Het aandeel op tablets en smartphones is kleiner, maar ook op het mobiele front mag Vinden.nl zich de derde zoekmachine van Nederland noemen. Door de groei van de Nederlandse zoekmachines zakt het aandeel van Google weg, van 93 procent vorig jaar (alle devices), naar respectievelijk 82 procent op desktops en laptops, 86 procent op tablets en 85 procent op smartphones.

Geen zoekmachine
Opvallend is dat een groeiende groep Nederlanders aangeeft geen zoekmachine te gebruiken, vooral op mobiele apparaten; 8 procent van de tablet-bezitters en 11 procent van de smartphone-bezitters zegt het zonder zoekmachine te doen.