Twinkle | Digital Commerce

KLM begonnen met pakketreisverkoop

2017-05-27
180101
  • 1:44

KLM is begonnen met het aanbieden van zogenoemde Package Deals. Bezoekers van Klm.com kunnen daar behalve een vlucht ook een hotel en auto reserveren. ‘U heeft dan de zekerheid van een complete reis voor een scherpe prijs. Vertrouwd én goedkoop in één boeking, met KLM Package Deals.’

KLM werkt voor de pakketreizen samen met vliegticketspecialist Airtrade, waarbij boekers de overeenkomst afsluiten. Dat bedrijf zorgt voor de techniek en de fulfilment (betalingen en reisbescheiden), KLM bepaalt het aanbod, de marge en de eindprijzen. Expedia en Sunny Cars zijn de aanbieders van respectievelijk de hotelkamers en autohuur.

Boekingen
KLM verwacht tussen de dertigduizend en honderdduizend boekingen per jaar te genereren met de Package Deals. De huidige test zal in de eerste helft van het komende jaar worden uitgebreid, liet de luchtvaartmaatschappij eerder weten.

‘Net als bij een touroperator’
KLM kondigde de stap in pakketreizen in april dit jaar aan. Topman Harm Kreulen van KLM Nederland zei toen tegen het ANP: ‘Door het bundelen van alle onderdelen van een vakantie, maken we het gemakkelijker voor de reiziger. Die ziet niet langer de prijs van de verschillende onderdelen, net als bij een touroperator.'

Klantwens
Kreulen zei te begrijpen dat touroperators als TUI en Thomas Cook, die veel vluchten van KLM verkopen, niet staan te springen: 'Die zullen dit niet zo leuk vinden, maar moeten ook begrijpen dat onze klant dit wil. Daar spelen we op in’, zei hij tegen het ANP.

Nieuw fundament
KLM lanceerde een jaar geleden zijn ‘radicaal vernieuwde’ digitale pui in Nederland. Inspiratie en relevantie waren de vertrekpunten bij de bouw van de nieuwe site. ‘Klm.com was erg functioneel en robuust, maar nog maar weinig inspirerend’, vertelde director e-development Rob Zwerink destijds aan Twinkle. KLM legde volgens Zwerink een nieuwe basis om verder op te kunnen bouwen. De grootste online reisverkoper van Nederland en aanvoerder van de Travel 30 zet voor verdere groei in op personalisatie. ‘Het ultieme doel is relevante content te bieden op basis van individueel klantgedrag’ aldus Zwerink.

Lees ook: Tjalling Smit volgt Martijn van der Zee op bij KLM (23 december 2014)