Kleertjes.com heeft een nieuwe website gelanceerd. Zowel aan de voor- als aan de achterkant zijn flinke wijzigingen doorgevoerd. ‘We kunnen nu onder andere makkelijker gaan verkopen op marktplaatsen’, laat ceo Siad Awwad weten.
Een kleine vier jaar na de vorige herlancering heeft Kleertjes.com zich weer in het nieuw gestoken. ‘We hebben een compleet nieuwe huisstijl’, aldus marketingmanager Sophie van Beijma. ‘Het is allemaal heel kleurig, heel vrolijk en heel speels. Niet alleen op de homepage, ook op de productdetailpagina’s en in de checkout. Fabrique Rotterdam tekende voor het design.’
Functionele stappen
Er zijn ook andere dan visuele wijzigingen aan Kleertjes.com. Van Beijma: ‘We hebben aanpassingen gedaan om het navigeren te verbeteren en goede functionele stappen gezet. Zo is de checkout vereenvoudigd en is het makkelijker geworden om door te shoppen als je al een product hebt gevonden. Ook hebben we onze kindprofielen uitgebreid met merken. Gelukkig hebben we goeie feedback gehad tot nu toe.’
ID Interactive
Volgens Van Beijma’s baas Awwad heeft Kleertjes.com ‘strategisch gekozen voor een modern en flexibel platform’, ter vervanging van Hybris. De nummer 56 van de Twinkle100 ging in zee met ID Interactive uit Zwolle, dat zowel de nieuwe webshop als de nieuwe PIM-oplossing (product information management) bouwde. Awwad: ‘We kunnen nu makkelijker gaan verkopen op marktplaatsen als Amazon en Bol.com. Dat doen we nog niet, maar dat is zeker één van de plannen.’
Focus
Van Beijma noemt de ontwikkeling van een mobiele site – ‘waarschijnlijk gaan we eerst de nieuwe site optimaliseren’ – en de activiteiten in België belangrijke aandachtsgebieden van Kleertjes.com, dat dit jaar zijn commerciële organisatie (Hilversum) lostrok van het magazijn in Doetinchem. ‘We zijn helemaal klaar voor de volgende fase.’
Het blijft anno 2014/2015 wel een gemiste kans dat er geen responsive site is opgeleverd. Vooral met het oog op de komende jaren dat er veel meer op mobiele apparaten besteld gaat worden.
inderdaad ongekend dat men wel het lef heeft om van een hybris platform naar bespoke gebouwd durft te gaan, maar niet een mobile first aanpak hanteert.
Jammer dat er bij een herlancering van zo'n mooi bedrijf en voorbeeld voor velen geen mobiele site is. In mijn belefening zeker een gemiste kans.
Ik zie zeker op veel vlakken een meerwaarde vergeleken met de vorige webshop van kleertjes.com. Ik vraag mezelf af waarom de grote partijen bij lancering altijd last hebben van hele kleine dingen die niet kloppen zoals kleertjes ook heeft.
En zo kan ik nog wel even doorgaan. Oppervlakkige check levert al zo veel op dat ook hier snelheid voor functionaliteit gaat. Niet getest? Gemiste kans.
Groeten Armand
@wimbers Het zal zeker niet de eerste keer zijn dat je eerst de basis goed op orde moet hebben om door te groeien met je ondernemening, meestal is dat je platform keuze of samensatelling. Een keuze voor een M-site heeft lang niet altijd te maken met responsiveness maar meer met de mogelijkheden en vooral beperkingen hiervan.
Zeer waarschijnlijk is de het uitfaseren van het ene platform en het introduceren van een andere naast betere ontsluiting naar de diverse marktplaatsen ook een voorzet voor verbeteringen in het gebruik bij diverse devices maar moet men prioriteiten stellen.
En eigenlijk staat dat ook in de laatste regel van het interview.
Ik vraag me overigens wel af wat er mis gegaan is met de vorige replatforming.
Als ik lees dat men in 2010 een zeer bekend (en duur) platform heeft gekozen en nu uitfaseert vraag ik me af wat de problemen precies waren. Was dat het platform zelf of de implementatiepartner de reden (die nogal wat problemen had en uiteindelijk failliet is gegaan) of hebben ze gewoon nieuwe technologie gekozen?
http://www.emerce.nl/wire/kleertjes-com-kiest-unic-en-hybris-voor-ontwikkeling-nieuwe-webshop
http://www.emerce.nl/nieuws/unic-failliet-maakt-doorstart