Twinkle | Digital Commerce

Jumbo helpt winkeliers margeverlies door online tegengaan

2017-11-08
180101
  • 1:26

Jumbo-winkels die binnen een straal van vijf kilometer gelegen zijn van de eerste tien solo Pick Up Points kunnen door de supermarktketen worden gecompenseerd. Deze regeling is onderdeel van Jumbo's beleid om margeverlies door webverkoop tegen te gaan.

Het beleid staat vermeld in de bijlage van een document dat is uitgedeeld tijdens een e-commerce bijeenkomst voor Jumbo-ondernemers, eind oktober. Distrifood heeft de bijlage in handen.

'Jumbo kan niet meer terug'
Uit de bijlage blijkt dat Jumbo zijn ondernemers nadrukkelijk vroeg in te stemmen met de e-commerce plannen. Bij niet-akkoord ‘is er een enorm probleem, waar niemand bij gebaat is. Jumbo kan eigenlijk niet meer terug’, schreef de supermarktketen destijds. Jumbo kreeg van zijn ondernemers toestemming om bij wijze van proef maximaal tien solo Pick Up Points te openen in ‘het westen van het land en in de zuidelijke regio’. Voor verdere uitrol van de punten is opnieuw instemming van de ondernemers nodig.

Bricks 2.0
De supermarktketen hanteert ‘Bricks 2.0’ als naam voor zijn beleid om het margeverlies van stenen winkels door webverkoop te compenseren. Fysieke winkels binnen een straal van vijf kilometer rond de losse afhaalpunten kunnen in aanmerking komen voor compensatie, voor vestigingen die verder weg liggen en aantoonbaar omzetverlies lijden geldt een excessenregeling. Daarnaast wordt voor elke winkel een aparte aanpak opgesteld om de marge te verbeteren. Zo krijgt een aantal winkels er nieuwe, niet nader genoemde functies bij.

Jumbo.com
Jumbo lanceerde in november zijn landelijke webshop Jumbo.com. De supermarktketen verkoopt zo’n twintigduizend artikelen online, die afgehaald kunnen worden bij diverse soorten afhaalpunten. Een mobiele app is in de maak.

Lees ook: Jumbo.com bedient nog maar heel weinig Nederlanders (12-11-2014)