Twinkle | Digital Commerce

Google toont ‘voor mobiel’ in Nederlandse zoekresultaten

2017-05-27
180101
  • 0:60

Google heeft een label geïntroduceerd waarmee het bedrijf aangeeft dat websites mobielvriendelijk zijn. Nederlandse gebruikers van de zoekmachine krijgen voortaan ‘voor mobiel’ te zien bij de resultaten.


Het ‘mobile-friendly label’ is sinds gisterenavond in verschillende talen te zien in mobiele zoekresultaten. Google kondigde de introductie daarvan enkele weken geleden al aan.
Jaap Melchels van Evoworks schreef er toen een artikel over op deze site.

Tekstueel
Google toont de mobielvriendelijkheid van websites niet visueel, maar tekstueel. De tekst verschijnt vóór de meta description, zoals hieronder is te zien:

Testen en verbeteren
De zoekgigant heeft een tool ontwikkeld om te testen of websites mobielvriendelijk zijn. Daarmee kunnen webmasters ook te weten komen welke aspecten aan hun sites nog verbeterd moeten worden voor mobiel. Het nieuwe label zal de ranking van websites op termijn positief beïnvloeden, suggereerde Google vorige maand: We see these labels as a first step in helping mobile users to have a better mobile web experience. We are also experimenting with using the mobile-friendly criteria as a ranking signal.'

Lees ook: Google breidt functies Shopping voor mobiel uit (25 november 2014)