Amazon bezorgt vanaf vandaag binnen één uur aan webshoppers op Manhattan. De snelle bezorgdienst is voorbehouden aan klanten met een Prime-abonnement. Via een speciale app kunnen zij een deel van het Amazon-assortiment bestellen.
Dat heeft Amazon zojuist laten weten. Onder de naam Prime Now start de online retailreus officieel met same hour delivery van daily essentials in delen van Manhattan. Het gaat om tienduizenden artikelen, waaronder shampoo, tissues en batterijen. Ook boeken en speelgoed zijn beschikbaar via de dienst, die komend jaar in meer delen van New York en in andere steden beschikbaar moet komen.
Mobiele app
Prime Now werkt op basis van een mobiele bestelapplicatie. Bezorging binnen een uur kost 7,99 dollar, voor wie een uur langer kan wachten is de service gratis. Tussen zes uur 's ochtends en middernacht bezorgt Amazon zeven dagen per week orders vanuit zijn pas geopende vestiging aan 34th Street op Manhattan. Eerder sijpelde al door dat Amazon daar een speciale lounge voor fietskoeriers heeft ingericht. Bij aflevering van een pakket dient de koerier een foto te nemen van het bezorgadres, voordat hij terugkeert naar 'de basis'.
Hieronder ziet u een video over Prime Now:
Per taxi
Amazon test bezorging binnen het uur ook aan de andere kant van de Verenigde Staten, in San Francisco en Los Angeles. Hier werkt de retailer samen met Flywheel voor het afleveren van orders per taxi.
Lees ook: Amazon bindt abonnees nu met huismerken (5 december 2014)
Toch meer een marketingstunt dan een structurele wijziging in de bezorgstrategie. Ik vraag me wel direct af of die winkel in Manhattan zoveel opslagruimte heeft om dit ook als logistieke basis te nemen. En dan vraag ik mij weer af of die dure vierkante meters in Manhattan wellicht toch beter ingezet kunnen worden. Ik denk wel dat er markt voor is in Manhattan, maar ik geeft het je te doen om zelfs vanuit de locatie in Manhattan binnen het uur te leveren. Ik zou me als Amazon toch beter focussen op het verdienmodel van de Amazon-formule dan je energie en aandacht verliezen in dergelijke stunts die nooit opgeschaald kunnen worden.
Leuke marketing actie maar werkt alleen maar op plaatsen in grote steden om een goede dekking te hebben voor het verzorgingsgebied dat aanzienlijk moet zijn. En juist daar is veelal de ruimte te duur om een magazijn te hebben om tienduizenden producten op voorraad te hebben. Typisch het nadeel van de bricks.
Natuurlijk is fysieke aanwezigheid voor een organisatie die verkoopt aan consumenten een enorme plus maar te gelijk ook een enorme kostenpost. Daarom voorzie ik toch meer power voor bestaande retailers met een goede naam en veel outlets die slim investeren in online communictie met hun klanten en nieuwe klanten die ontzorgt willen worden. Die hebben deze kosten al in hun business model opgenomen maar zullen van winkels meer een contact punt voor inspiratie, service en fysieke overdracht gaan maken. Winkels zullen echter in mijn ogen steeds minder een voorraadmagazijn blijven. En dat is nu wat Amazon toch probeert maar gezien de marktontwikkelingen in de retail is daar geen behoefte aan.