Twinkle | Digital Commerce

Weinig vrees voor internationale webgiganten

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:20

Deskundigen zijn verdeeld over de verwachte invloed die grote internationale ondernemingen zullen gaan hebben op de positie van Nederlandse bedrijven. Veel vrees lijkt er echter niet te zijn.


Dat leert een peiling van 337 deskundigen uit de expertgroepen van Shopping2020. Marco Wolters van GfK presenteerde afgelopen woensdag enkele resultaten daarvan op Shopping Time te Nyenrode.

Amazon
Het onderzoek werd gehouden voordat Amazon een Nederlandse website opende. Hieronder is te zien dat één op de drie experts het Amerikaanse bedrijf een negatieve (29 procent) of zeer negatieve invloed (5 procent) toedicht op de eigen organisatie. Net zoveel deskundigen verwachten echter dat Amazon de komende jaren van (zeer) positieve invloed zal zijn op de marktpositie van hun bedrijf:
 


Hierboven is ook te zien dat de experts Facebook en met name Google overwegend een positieve invloed toedichten. Het gaat respectievelijk om 62 en 75 procent. Alleen bij Rakuten slaat de teller negatief uit, maar het gros van de experts staat daar neutraal tegenover.
 
Medewerkersonderzoek
Wolters refereerde woensdagmiddag ook aan resultaten uit een ander onderzoek van GfK in het kader van Shopping2020. De centrale vraag die aan medewerkers van allerhande Nederlandse ondernemingen werd gesteld is: ‘Bestaat uw bedrijf nog in 2020?’ Eerder heeft u op deze site al kunnen lezen dat ruim de helft van de respondenten (51 procent) groei verwacht tot 2020. Werknemers van retailbedrijven zijn nog optimistischer, blijkt uit onderstaand taartdiagram. Liefst 58 procent verwacht groei:
 
 
Het complete expertonderzoek komt later als download (op Shopping2020.nl) beschikbaar. Een aantal resultaten daaruit werd ook eerder al gedeeld met de pers.