Twinkle | Digital Commerce

'Sint besteedt een op drie euro online'

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:15

Nederlandse consumenten zullen ongeveer een derde van hun sinterklaasaankopen online
doen. Dat aandeel is ongeveer gelijk aan dat van vorig jaar. Webwinkeliers liften wel mee op de algemene bestedingsgroei in de komende sinterklaastijd.

Die voorspellingen doet Q&A Research & Technology op basis van een peiling onder meer dan 1.700 Nederlandse consumenten. Volgens het bureau wordt dit jaar fors meer besteed rond Sinterklaas dan vorig jaar; de Nederlandse retail mag op een omzetplus van 4,5 procent rekenen. Evenveel mensen vieren Sinterklaas, maar de bestedingen per gezin gaan omhoog.


Online omzetaandeel gelijk
Sinterklaas zoekt zijn heil volgens Q&A ongeveer net zo vaak online als hij vorig jaar deed. ‘Dit jaar verwachten we ruim 33 procent en vorig jaar was dit bijna 33 procent', zegt woordvoerder Auke Jansen over het online aandeel in de bestedingen. Van de sinterklaasvierders zal 57 procent minimaal één online aankoop doen dit jaar, aldus Q&A, versus 56 procent in 2013. 7 procent koopt dit jaar op een smartphone, tegenover nog maar 3 procent vorig jaar.

EenVandaag
Thuiswinkel.org verwacht dat Nederlandse online retailers de komende periode 20 tot 25 procent meer omzet zullen boeken dan in 'normale' weken. Dat zei directeur Wijnand Jongen gisteren in EenVandaag, dat een ander geluid laat horen dan Q&A vandaag doet. Titel van het item: 'Einde aan traditionele Sinterklaasinkopen?'